Τα μεγάλα έργα υποδομών ηλεκτρικής ενέργειας του 2019

Όπως έχει ήδη γραφτεί και όπως μαρτυρούν οι εξελίξεις ήδη από την αρχή της νέας χρονιάς, το 2019 είναι ένα πολλά υποσχόμενο έτος για την ανάταση των κατασκευών και την δρομολόγηση μεγάλων έργων και στον κλάδο της Ενέργειας. Αν και η χώρα βρίσκεται προ τριών εκλογικών αναμετρήσεων, αρχής γενομένης (ενδεχομένως) από την Άνοιξη, πολλά έργα έχουν πετύχει υψηλό βαθμό ωρίμανσης καθιστώντας την υλοποίησή τους θέμα χρόνου έπειτα από μακρά αναμονή.

Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι ενεργειακά έργα κομβικής σημασίας βρίσκονται ήδη σε κατασκευή ή μόλις ένα βήμα πριν την κατασκευαστική τους φάση, προετοιμάζοντας το έδαφος για νέα σημαντικά έργα υποδομής, που θα συμβάλουν δραστικά στην ανάδειξη της χώρας στον πολυπόθητο ενεργειακό κόμβο που συζητείται τόσο έντονα, με ότι αυτό συνεπάγεται για το εκτόπισμα που θα έχει στη γεωπολιτική σκακιέρα της ευρύτερης περιοχής. Σήμερα, το ypodomes.com εστιάζει στα μεγαλύτερα έργα ηλεκτρικής ενέργειας που θα μας απασχολήσουν φέτος αλλά και τις επόμενες χρονιές δεδομένου του μεγάλου κατασκευαστικού τους αντικειμένου.

Αναφερόμενοι στις μεγάλες υποδομές ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας, ξεκινάμε από τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των Κυκλάδων. Έργα που έχουν πάρει το δρόμο τους και έχουν «βρει ρυθμό», δεδομένου ότι η Α' φάση των καλωδιακών συνδέσεων έχει ολοκληρωθεί ενώ σε φάση υλοποίησης βρίσκεται πλέον και η Β΄Φάση, προϋπολογισμού 71 εκατ. ευρώ, η οποία αφορά την κατασκευή των υποθαλάσσιων καλωδίων σύνδεσης της Νάξου με την Πάρο και τη Μύκονο, καθώς και την αναβάθμιση των υφιστάμενων καλωδιακών διασυνδέσεων Λιβαδιού (Εύβοια)-Άνδρου και Άνδρου-Τήνου. Ανάδοχος κοινοπραξία για το πρώτο έργο είναι η Ελληνικά Καλώδια ΑΕ-Fulgor ενώ για το δεύτερο η Prysmian. Η NARI Group Corporation επελέγη ως ανάδοχος για την κατασκευή του Υποσταθμού 150 KV στη Νάξο.

Με τον διαγωνισμό για τη Γ' Φάση της διασύνδεσης (με προϋπολογισμό 111 εκατ. ευρώ) να έχει επίσης ολοκληρωθεί με ανάδοχο τη Nexans, η εκκίνηση της κατασκευαστικής φάσης αναμένεται το αμέσως επόμενο διάστημα. Υπενθυμίζεται ότι η Γ' Φάση, που έχει επισπευσθεί κατά 2 ολόκληρα χρόνια, περιλαμβάνει την πόντιση δεύτερου ενισχυτικού καλωδίου μεταξύ Λαυρίου και Σύρου, με στόχο την πλήρη εξασφάλιση της απαιτούμενης αξιοπιστίας ηλεκτροδότησης των διασυνδεδεμένων νησιών σε όλες τις λειτουργικές συνθήκες.

Ένα σημείο-ορόσημο που πραγματοποιήθηκε στα τέλη της χρονιάς που μας πέρασε δίνοντας δυνατή «πάσα» για τις κατασκευαστικές εξελίξεις μέσα στο 2019, ήταν η συμβασιοποίηση ενός από τα μεγαλύτερα ενεργειακά project της χώρας, της περίφημης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου ή αλλιώς της «μικρής» διασύνδεσης Κρήτης που αφορά την πρώτη καλωδιακή σύνδεση του νησιού με το ηπειρωτικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Η εν λόγω διασύνδεση, με συνολικό κόστος 384 εκατ. ευρώ, θα κατακτήσει το παγκόσμιο ρεκόρ για το μεγαλύτερο καλώδιο εναλλασσόμενου ρεύματος στον κόσμο ενώ αναμένεται να καλύψει το 1/3 της ζήτησης ρεύματος της μεγαλονήσου.

Για το πρώτο κύκλωμα της υποβρύχιας διασύνδεσης Πελοποννήσου-Κρήτης και τις υπόγειες διασυνδέσεις της Πελοποννήσου ανάδοχος ανακηρύχθηκε η εταιρεία Fulgor έναντι τιμήματος 140,2 εκατ. ευρώ, για το δεύτερο κύκλωμα της υποβρύχιας διασύνδεσης η εταιρεία Prysmian Powerlink έναντι 125,9 εκατ. ευρώ ενώ για τις υπόγειες διασυνδέσεις της Κρήτης στο πλαίσιο της διασύνδεσής της με την Πελοπόννησο, η εταιρεία Ελληνικά Καλώδια με 41,09 εκατ. ευρώ.

Έπειτα από άκαρπες προσπάθειες εξεύρεσης μιας κοινά αποδεκτής λύσης με τον Euroasia Interconnector για την υλοποίηση της «μεγάλης» διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, με προϋπολογισμό που αγγίζει το 1 δισ. ευρώ, ο ΑΔΜΗΕ ίδρυσε την εταιρεία ειδικού σκοπού «ΑΡΙΑΔΝΗ Interconnection», με μετοχικό κεφάλαιο 200 εκατ. ευρώ, ανακοινώνοντας μάλιστα πως έχουν ωριμάσει οι συζητήσεις με τους βασικούς κατασκευαστές (υποθαλάσσια καλώδια, σταθμοί μετατροπής), οι οποίοι έχουν εκφράσει έντονο ενδιαφέρον για συμμετοχή στη διαγωνιστική διαδικασία. Σημειώνεται ότι τόσο ο ΑΔΜΗΕ, όσο και ο Euroasia δηλώνουν έτοιμοι για την εκκίνηση των διαγωνιστικών διαδικασιών (για το ίδιο έργο) σε πολύ σύντομο χρόνο.

Όπως έχει γίνει μάλιστα γνωστό, ο ΑΔΜΗΕ βρίσκεται σε συνομιλίες και με τις 4 συστημικές τράπεζες οι οποίες επίσης ενδιαφέρονται για τη χρηματοδότηση του επενδυτικού προγράμματος του ΑΔΜΗΕ, το οποίο σε βάθος δεκαετίας αναμένεται να αγγίξει τα 2 δισ. ευρώ, μεγάλος μέρος των οποίων αφορά τη «μεγάλη» διασύνδεση.

Το έργο κρίνεται απαραίτητο για την ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης, εφόσον από το 2020 θα τεθούν σε ισχύ περιβαλλοντικοί περιορισμοί που θα σημάνουν την δραστική μείωση των ρυπογόνων Σταθμών Παραγωγής που χρησιμοποιούν πετρέλαιο. Δεδομένης της πίεσης χρόνου που υπάρχει πανταχόθεν σχετικά με το έργο πάντως, ο «λευκός καπνός» αναμένεται να φανεί μέσα στη χρονιά αποκαλύπτοντας τον τρόπο με τον οποίο εν τέλει θα υλοποιηθεί το έργο που θα αλλάξει τον ενεργειακό χάρτη της χώρας.

Εξελίξεις όμως περιμένουμε και στο «μέτωπο» της αναβάθμισης της «ραχοκοκαλιάς» του Συστήματος Μεταφοράς προς την Πελοπόννησο με την ανάθεση των υποβρυχίων και υπόγειων καλωδιακών διασυνδέσεων 400 kV στην περιοχή Ρίου-Αντιρρίου (τμήμα του λεγόμενου «Διαδρόμου Α») σε Fulgor και Ελληνικά Καλώδια, ενός εμβληματικού έργου ύψους 105 εκατ. ευρώ.

Επιπρόσθετα, ξεκίνησαν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τον «Διάδρομο Β» (Γραμμή Μεταφοράς 400 kV Μεγαλόπολη-Κόρινθος-Αττική), με ορίζοντα πλήρους ολοκλήρωσης το 2024. Για τις εναέριες Γραμμές Μεταφοράς, (έργο ύψους 32,7 εκατ. ευρώ) μάλιστα κατατέθηκαν 3 προσφορές το προηγούμενο διάστημα από 3 ενδιαφερόμενα σχήματα ενώ για το Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης Κορίνθου (προϋπολογισμού 32,7 εκατ. ευρώ) εκδηλώθηκε ενδιαφέρον από 6 συμμετέχοντες στις αρχές της χρονιάς.

Ενδεικτική της δυναμικής που διαμορφώνεται στο πεδίο των επενδύσεων σε νέα ενεργειακά έργα είναι και η μακροπρόθεσμη δανειακή σύμβαση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων προς τη ΔΕΗ, ύψους 255 εκατ. ευρώ, μιας από τις μεγαλύτερες ενεργειακές επενδύσεις της ΕΤΕπ στην Ελλάδα. Περισσότερα από 7 χιλ. χιλιόμετρα νέων υποδομών διανομής ηλεκτρικής ενέργειας θα κατασκευαστούν, με στόχο την ενίσχυση των συνδέσεων με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τη βελτίωση της αξιοπιστίας της παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και την κάλυψη της αυξημένης ζήτησης.

Στα της ΔΕΗ, ο λιγνιτικός σταθμός, «Πτολεμαΐδα 5» στη Βόρεια Ελλάδα, ένα τεράστιο ενεργειακό project ύψους 1,39 δισ. ευρώ έχει φτάσει πλέον στο μέσο περίπου της κατασκευαστικής φάσης. Η νέα μονάδα υπολογίζεται ότι θα παραδοθεί σε λειτουργία μεταξύ των τελών του 2020 και των μέσων του 2021.

Φίλιππος Παναγόπουλος
ypodomes.com


Όλες οι σημαντικές εξελίξεις στο e-mail σου από το ERGON blog!