ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ ΤΗΣ ERGON ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ

[ERGONCON][slideshow]

Kenotom: Με έδρα την Θεσσαλονίκη και πελάτες τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες

Ο Φώτης Παντελιάδης και ο Τηλέμαχος Ματιάκης, Co-Founders & Managing Partners της εταιρείας Kenotom, μιλάνε για το πως άφησαν πίσω τους την Γερμανία για να δραστηριοποιηθούν στη Θεσσαλονίκη και να έχουν σήμερα στο πελατολόγιο τους τις μεγαλύτερες πολυεθνικές στον χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Μιλήστε μας για το αντικείμενο με το οποίο ασχολείται η Kenotom και για το πως προέκυψε η δημιουργία της, με λίγα λόγια και για την ιστορία της.

Τηλέμαχος Ματιάκης: Το αντικείμενο της Kenotom είναι η παροχή υπηρεσιών στον τομέα των ενσωματωμένων συστημάτων. Τα ενσωματωμένα συστήματα είναι υπολογιστές που κρύβονται σε διάφορες συσκευές και εκτελούν εξειδικευμένες λειτουργίες, συχνά στο παρασκήνιο. Παραδείγματα τέτοιων συσκευών υπάρχουν άφθονα: οικιακές συσκευές, ιατρικά μηχανήματα, τηλεπικοινωνιακός εξοπλισμός – γενικά έχουν μεγάλη εξάπλωση και διείσδυση σε πάρα πολλές πτυχές της σύγχρονης ζωής.

Προσφέρουμε ανάπτυξη, δοκιμή, και τεκμηρίωση τέτοιων έργων. Οι εργασίες αφορούν στο αντικείμενο του ηλεκτρολόγου μηχανικού, του ηλεκτρονικού μηχανικού, του μηχανικού αυτοματισμών αλλά και του μηχανολόγου μηχανικού.

Η ιστορία μας, η ιδέα που εξελίχθηκε στην Kenotom, σχηματίστηκε στη Γερμανία, όπου ζούσαμε και εργαζόμασταν. Αποφασίσαμε τέλη του 2013 να παραιτηθούμε και να δοκιμάσουμε αυτήν την ιδέα στη Θεσσαλονίκη. Μετά από προεργασίες, η εταιρεία ιδρύθηκε τον Νοέμβριο του 2014 και έπειτα από σύντομο διάστημα το εταιρικό σχήμα διευρύνθηκε περαιτέρω με την ενσωμάτωση σε αυτό των επίσης φίλων, συναδέλφων και επαναπατρισμένων Παναγιώτη Ζαπάρτα, Κώστα Λάμαρη και Βασίλη Βασιλικού.

Από ποιες χώρες και κλάδους προέρχονται οι εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεστε αυτή τη στιγμή;

Φώτης Παντελιάδης: Ο βασικός κλάδος στον οποίο δραστηριοποιούμαστε είναι η αυτοκινητοβιομηχανία και σε μικρότερο βαθμό οι βιομηχανικοί αυτοματισμοί. Οι πελάτες μας είναι σχεδόν αποκλειστικά πολυεθνικές εταιρείες του εξωτερικού. Ακριβώς λόγω του πολυεθνικού χαρακτήρα των πελατών μας, συνεργαζόμαστε με κέντρα σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία. Η βάση των πολυεθνικών αυτών εταιρειών είναι σε χώρες όπου υπάρχει έντονη δραστηριότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας (Γερμανία, ΗΠΑ, Γαλλία, Κίνα, Ιαπωνία, Κορέα, κλπ).

Οι περισσότερες συνεργασίες μας είναι με τις λεγόμενες T1-suppliers εταιρείες, εκείνες δηλαδή που προμηθεύουν την αυτοκινητοβιομηχανία με εξειδικευμένες λύσεις. Μέσω αυτών έχουμε συνδράμει σε πολλά έργα (projects) με τελικούς πελάτες πολύ γνωστούς κατασκευαστές αυτοκινήτων.

Ως μια εταιρεία που ασχολείται με τον χώρο της υψηλής τεχνολογίας και της καινοτομίας, ήταν εύκολη η απόφαση να δραστηριοποιηθείτε από την Ελλάδα και να βρείτε τη σχετική χρηματοδότηση;

Τ.Μ.: Το εγχείρημα είχε αρχικά συναισθηματική βάση. Πολύ απλά, δεν θέλαμε να ζήσουμε στη Γερμανία. Η απόφαση, ως προς αυτό, ήταν πανεύκολη.

Σε επιχειρηματικό επίπεδο, σίγουρα η Ελλάδα την περίοδο που ιδρύθηκε η Kenotom (2014) δεν ήταν στη κορυφή της λίστας κανενός επιχειρηματία ως προσοδοφόρο επιχειρηματικό έδαφος, ειδικά η Θεσσαλονίκη.

Ωστόσο, γνωρίζαμε το πολύ υψηλό επίπεδο των μηχανικών στη Θεσσαλονίκη και πιστέψαμε (και πιστεύουμε!) ότι το όραμά μας για μία σύγχρονη εταιρεία παροχής υπηρεσιών με στόχο το excellence, μπορεί να υλοποιηθεί.

Στο κομμάτι της χρηματοδότησης, οι αρχικές προσπάθειές μας έπεσαν στο κενό και αυτό ανέτρεψε τα αρχικά μας σχέδια για δημιουργία ενός κέντρου που θα απασχολούσε από την αρχή περί τα 10 άτομα. Έτσι, αναγκαστήκαμε να ξεκινήσουμε οι δυο μας. Αυτή η αναγκαστική στροφή, σε συνδυασμό με το επιχειρηματικό μας μοντέλο, περιόρισε τις αρχικές χρηματοδοτικές μας ανάγκες, οι οποίες τελικά καλύφθηκαν με ίδια μέσα. Ήταν μία δύσκολη περίοδος.

Στηρίζει η ελληνική πολιτεία προσπάθειες όπως η δική σας; Θα επιθυμούσατε περισσότερη υποστήριξη και, αν ναι, σε ποιους τομείς;

Φ.Π.: Στην Ελλάδα, η μοναδική στήριξη στην οποία μπορεί να προσβλέπει κάποια εταιρεία σαν τη δική μας είναι μέσω των προγραμμάτων ΕΣΠΑ. Η έως τώρα εμπειρία μας και με αυτά δεν είναι θετική, συμμετείχαμε και προκριθήκαμε σε δύο δράσεις. Και, όπως όλοι μάλλον, περιμένουμε την υλοποίηση.

Συγκρίνουμε την έμπρακτη στήριξη νεοσύστατων εταιρειών στο εξωτερικό με την ελληνική πραγματικότητα και τα αποτελέσματα σίγουρα δεν είναι ευνοϊκά. Κάτι που μας βοήθησε και κατά τη γνώμη μας λειτουργεί καλά είναι το σύστημα με τις πρακτικές εργασίες στα πανεπιστήμια (το λεγόμενο σύστημα ΑΤΛΑΣ), μέσω των οποίων έχουμε έρθει σε επαφή με πολλούς αξιόλογους νέους συναδέλφους.

Αν μπορούσαμε να εκφράσουμε κάποια επιθυμία προς την «πολιτεία» θα είναι να αναδείξει, δίπλα για παράδειγμα στον τουρισμό και τα αγροτικά προϊόντα, την τεχνολογία ως σοβαρό «προϊόν» της Θεσσαλονίκης και της Ελλάδας γενικότερα. Είναι πολύ κρίμα που η πόλη μας είναι γνωστή για τις ταβέρνες της και λιγότερο για τις δυνατότητες του επιστημονικού δυναμικού της.

Μας έχουν επίσης πολλές φορές επισκεφτεί από το εξωτερικό πελάτες, συνεργάτες κλπ. Η όλη εικόνα της πόλης (αεροδρόμιο, απουσία μετρό κλπ) σίγουρα δεν αφήνει τις καλύτερες δυνατές εντυπώσεις.

Ποιες ήταν οι σημαντικότερες δυσκολίες που αντιμετωπίσατε ως σήμερα και πως τις ξεπεράσατε;

Τ.Μ.: Κάθε αρχή και δύσκολη λένε! Έτσι κι εμείς δυσκολευτήκαμε αρχικά. Η αβεβαιότητα και το ρίσκο που είχαμε αναλάβει, δεδομένου και ότι έπρεπε να στηρίξουμε τις οικογένειές μας, κατέστησαν το πρώτο διάστημα της επιστροφής μας στην Ελλάδα τη δυσκολότερη περίοδο έως σήμερα. Αυτό ξεπεράστηκε όπως όλα τα προβλήματα: με επιμονή, υπομονή και προσήλωση στο στόχο.

Πολύ δύσκολα ήταν και το καλοκαίρι του 2015, με την αβεβαιότητα και τους περιορισμούς που είχαν επιβληθεί.

Σε γενικότερο πλαίσιο, και έχοντας ως δεδομένο ότι το ακαδημαϊκό μας υπόβαθρο είναι αυτό του μηχανικού, το διοικητικό κομμάτι της εταιρείας αποτελεί καθημερινή πρόκληση και η γρήγορη ανάπτυξή μας μέχρι στιγμής απαιτεί να προβλέπουμε και να αντιμετωπίζουμε ζητήματα στρατηγικά, οικονομικά, διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού, λειτουργικά, κλπ, εισάγοντας συνεχώς νέους ρόλους στην επιχείρησή μας.

Δεν ξέρουμε αν αυτό είναι κάτι που το έχουμε πετύχει στο μέγιστο βαθμό, απλά κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε να κάνουμε κατά την όποια κρίση μας. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι το αποτέλεσμα σήμερα δείχνει ότι τα πήγαμε καλά, αλλά γνωρίζουμε ότι υπάρχουν μεγάλα περιθώρια βελτίωσης.

Η λύση εδώ έρχεται μέσω της οργάνωσης, είμαστε έτοιμοι για τις σχετικές πιστοποιήσεις ISO (9001-27001), παράλληλα εγκαθιστούμε και αναπτύσσουμε διαδικασίες ώστε να μεταβούμε από το «γραφείο μηχανικών» στην «σύγχρονη εταιρεία παροχής υπηρεσιών».

Πόσα άτομα απασχολεί σήμερα η Kenotom; Είναι εύκολο να βρείτε ανθρώπους με τα απαραίτητα προσόντα και, γενικότερα, ποιο θα λέγατε πως είναι το επίπεδο του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος;

Φ.Π.: Στην ομάδα μας εργάζονται σήμερα λίγο περισσότερα από 60 άτομα, όλοι με υπαλληλική σχέση εξαρτημένης οκτάωρης εργασίας - εκτός από τους συναδέλφους που κάνουν την πρακτική τους άσκηση (4 σήμερα).

Λιγότερο από τέσσερα χρόνια πριν, ήμασταν δύο. Αυτό μιλάει από μόνο του για το διαθέσιμο ανθρώπινο δυναμικό που έχει ενδιαφέρον να ζήσει και να εργαστεί στη Θεσσαλονίκη.

Φυσικά, η ανεύρεση ιδανικών υποψηφίων δεν είναι ποτέ μια εύκολη υπόθεση. Αν και οι καλοί απόφοιτοι των ελληνικών ιδρυμάτων είναι αρκετοί, πολλοί πλέον διαλέγουν από την αρχή το δρόμο του εξωτερικού, χωρίς να αναζητήσουν εργασία στην Ελλάδα. Επιπλέον, δεν αρκεί να υπάρχουν τα κατάλληλα άτομα, πρέπει και εμείς να αναπτύξουμε τις ικανότητες στο να τα αναζητήσουμε, να τα διακρίνουμε, να τα διαλέξουμε και φυσικά να τα προσελκύσουμε. Αυτό θεωρούμε ότι είναι αρκετά απαιτητικό.

Άλλο σημαντικό ζήτημα αποτελεί το ότι η Ελλάδα υστερεί και σε διαθέσιμο έμπειρο εξειδικευμένο προσωπικό στον κλάδο που είναι η βασική μας δραστηριότητα. Με άλλα λόγια, δεν υπάρχουν στην ελληνική αγορά εργασίας άτομα με πολυετή εμπειρία στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως υπάρχουν στις χώρες με τις οποίες συνεργαζόμαστε.

Αυτά βέβαια έρχεται να το αντισταθμίσει, ως ένα βαθμό, το πραγματικά πολύ υψηλό επίπεδο των αποφοίτων στην Ελλάδα και σε κάποιο βαθμό και η δεξιότητα που έχουμε αναπτύξει στη Kenotom να εκπαιδεύουμε συστηματικά το νέο προσωπικό στα θέματα με τα οποία καταπιανόμαστε.

Μπορεί η Ελλάδα να εξάγει καινοτομία, με προτάσεις που να είναι ανταγωνιστικές στη διεθνή αγορά; Υπάρχει «προκατάληψη» στην αγορά απέναντι σε εταιρείες που προέρχονται από μικρότερες χώρες;

Τ.Μ.: Φυσικά, άλλωστε δεν χρειάζεται πλέον να κάνουμε υποθέσεις. Υπάρχουν πλέον ολοένα και περισσότερες εταιρείες που κάνουν ακριβώς αυτό, άσχετα που λόγω χαμηλής προβολής δεν είναι αρκετά γνωστές.

Προκατάληψη απ’ τη πλευρά των χωρών και εταιρειών με τις οποίες συνεργαζόμαστε σίγουρα δεν υπάρχει, τουλάχιστον όχι στη γενικότητα με την οποία το καταλαβαίνουμε εμείς. Περισσότερο θα λέγαμε ότι έχουμε στην Ελλάδα την λανθασμένη - «επαρχιώτικη» αντίληψη ότι δεν θα μας πάρει στα σοβαρά μια χώρα ή/και πολυεθνική εταιρεία του εξωτερικού. Ευτυχώς ή δυστυχώς, ο ιδιωτικός τομέας στη γενικότητά του δεν λειτουργεί με «κοινωνικούς» όρους, όπως τέτοιου είδους προκαταλήψεις. Αν προσφέρεις ανταγωνιστική ποιότητα και προσδίδεις αξία στον πελάτη, αυτός θα σε προτιμήσει.

Απ’ την άλλη, σίγουρα βοηθάει το να υπάρχει και το αντίστοιχο «brand name» σε μια χώρα, όπως στη Γερμανία υπάρχει η έννοια του ποιοτικού, αψεγάδιαστου, κλπ «german engineering». Σίγουρα θα βοηθούσε και στην Ελλάδα να είχαμε και εμείς το αντίστοιχο «image», αντί του στερεότυπου ότι εδώ θα βρει κάποιος καλές παραλίες, ήλιο και ωραίο φαγητό.

Τι θα συμβουλεύατε κάποιον που ξεκινάει την επιχειρηματική του δραστηριότητα σε μια καινοτόμα κατηγορία; Υπάρχει κάτι που θα πρέπει ίσως να προσέξει;

Φ.Π.: Δεμ ξέρουμε αν είμαστε σε θέση να δώσουμε συμβουλές, καθώς θεωρούμε ότι είμαστε ακόμα «υπό δοκιμή» και εμείς οι ίδιοι, κάτι που μάλλον θα συνεχίσουμε να το θεωρούμε στο διηνεκές.

Αν όμως διαλέγαμε κάποια πράγματα που εμείς θεωρούμε ότι κάναμε σωστά, θα αναφέραμε σίγουρα την πελατοκεντρική μας προσέγγιση, τη βασική επιμονή μας στο χτίσιμο εμπιστοσύνης με τους πελάτες μας πάνω από όλα (ακόμα και σε βάρος οικονομικού οφέλους, αν αυτό κριθεί απαραίτητο), καθώς και την πεποίθησή μας ότι οι άνθρωποι μας αποτελούν τη βασική μας δύναμη.

Θεωρούμε επίσης πως μεγάλο ρόλο στο να χτισθεί η απαραίτητη εμπιστοσύνη, ειδικά στα πρώτα βήματα, έπαιξε το γεγονός πως ζούσαμε και εργαζόμασταν στο εξωτερικό και συνεπώς γνωρίζαμε τον τρόπο εργασίας, τη νοοτροπία, την κουλτούρα, ακόμα και τη γλώσσα των πελατών μας.

Μία προσέγγιση που είμαστε βέβαιοι ότι δεν βοηθάει είναι να κάνεις marketing από τη σκοπιά του φτηνού - η προσπάθειά μας είναι να είμαστε (και να φαινόμαστε!) άριστοι.

Ποια είναι τα επόμενα σχέδια της Kenotom;

Τ.Μ.: Θα θέλαμε σίγουρα να επεκταθούμε και σε περαιτέρω δραστηριότητες εντός της βασικής μας βιομηχανίας, αυτής των αυτοκινήτων. Θεωρούμε ότι η μετάβαση σε ηλεκτροκίνητα, αυτόνομα και διασυνδεδεμένα οχήματα θα αποτελέσει το νέο μεγάλο πεδίο εφαρμογής των δυνατοτήτων μας.

Ταυτόχρονα, θα θέλαμε να επεκταθούμε και σε άλλες βιομηχανίες, όπως βιομηχανικοί αυτοματισμοί, αεροδιαστημική, ιατρικά μηχανήματα, κλπ. Στα άμεσα, πιο πρακτικά μας, βήματα, είναι η επένδυση σε R&D σε θέματα νέων τεχνολογιών όπως αυτές που προαναφέραμε, η κατάρτιση του προσωπικού μας με εξειδικευμένες πιστοποιήσεις του κλάδου, καθώς και η πιστοποίηση της εταιρείας με πρότυπα που αποτελούν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με τον ανταγωνισμό μας.

συνέντευξη στο Χρήστο Κοτσακά
epixeiro.gr

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

[ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ][stack]

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

[ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ][btop]

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

[ΕΝΕΡΓΕΙΑ][grids]

TECHNEWS

[ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ][btop]