Κινεζικός πονοκέφαλος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα δεχθούν καίριο πλήγμα από την επιβράδυνση στην ανάπτυξη της Κίνας, που ήδη διαφαίνεται στον ορίζοντα. Τα πλέον ηχηρά ονόματα του κλάδου αντλούν μεγάλο μέρος των κερδών τους από την Κίνα όπου, όμως, παρατηρείται ήδη κάποια κόπωση της αγοράς, με τις πωλήσεις να μειώνονται τον τελευταίο μήνα. Πρόσθετο πρόβλημα μπορεί να αποτελέσει η υποτίμηση του γουάν.

Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε χθες στη δημοσιότητα η κινεζική Ενωση Επιβατικών Αυτοκινήτων, τον Αύγουστο οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Κίνα μειώθηκαν κατά 7% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017. Η πτωτική τάση είναι, άλλωστε, προϊούσα καθώς έχει προηγηθεί μείωση των πωλήσεων κατά 6% τον Ιούλιο και κατά 3% τον Ιούνιο. Η κινεζική αγορά αυτοκινήτων είναι, ωστόσο, πολύ μεγαλύτερη από την αγορά της Ε.Ε. και των ΗΠΑ. Το περασμένο έτος πουλήθηκαν στην Κίνα πάνω από 24 εκατ. αυτοκίνητα, όταν στην Ε.Ε. οι πωλήσεις δεν ξεπέρασαν τα 15 εκατ. και στις ΗΠΑ τα 17 εκατ. Η αρνητική εξέλιξη μπορεί να προοιωνίζεται δεινά για αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι Nissan, Volkswagen και General Motors που αντλούν σχεδόν το 25% των προ φόρων κερδών τους από την κινεζική αγορά. Η επενδυτική Bernstein εκτιμά πως οι πωλήσεις στην Κίνα έχουν συνεισφέρει περίπου 5,5 δισ. ευρώ στα κέρδη των BMW και Mercedes-Benz, ποσό που αντιπροσωπεύει πάνω από το 40% του συνόλου των κερδών τους.

Την ίδια στιγμή, δίνονται στη δημοσιότητα στοιχεία που επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις ότι κάμπτεται η εγχώρια ζήτηση στην Κίνα. Τον Αύγουστο η βιομηχανική παραγωγή και οι λιανικές πωλήσεις υπερέβησαν τις προσδοκίες καθώς σημείωσα αύξηση 6,1% και 9% αντιστοίχως. Ωστόσο, η αύξηση των επενδύσεων επιβραδύνθηκε στο 5,3% τους πρώτους οκτώ μήνες του έτους. Οι περισσότεροι οικονομικοί αναλυτές εκτιμούν πως σύντομα η εικόνα της κινεζικής οικονομίας θα επιδεινωθεί καθώς θα αρχίσει να γίνεται αισθητός ο αντίκτυπος από τους δασμούς που έχει επιβάλει στα κινεζικά προϊόντα ο Αμερικανός πρόεδρος. Τότε, όμως, οι επιπτώσεις θα είναι παγκόσμιες, σύμφωνα με τον Κάρλος Γκουτιέρες, πρώην υπουργό Εμπορίου των ΗΠΑ επί κυβέρνησης Τζορζ Μπους. Μιλώντας στο αμερικανικό δίκτυο CNBC, ο κ. Γκουτιέρες τόνισε πως τον ανησυχεί το ενδεχόμενο «αντί για 6%, να αναπτυχθεί η Κίνα μόνον κατά 3%, κάτι που θα έχει μεγάλο αντίκτυπο στην ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας».

Σύμφωνα, άλλωστε, με μελέτη αμερικανικών εμπορικών επιμελητηρίων, της Σαγκάης και του Πεκίνου, το 60% των αυτοκινητοβιομηχανιών που παράγουν στην Κίνα έχει ήδη πληγεί από τους δασμούς. Ανάμεσά τους οι θυγατρικές των General Motors, Ford, BMW, Goodyear και Harley-Davidson. Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, το πρόβλημα δεν είναι τόσο η μείωση των πωλήσεων όσο οι κίνδυνοι που διατρέχουν από τους δασμούς και τον εμπορικό πόλεμο ανάμεσα στην Ουάσιγκτον και το Πεκίνο.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των γερμανικών κολοσσών, αν μοιραστούν το κόστος των δασμών με τους πελάτες, το αποτέλεσμα θα είναι μια μείωση κερδών τουλάχιστον κατά 300 εκατ. ευρώ για την BMW, ενώ η Daimler έχει ήδη προειδοποιήσει για πτώση κερδών από τον Ιούνιο και την έχει αποδώσει στους δασμούς. Τον Ιούλιο, άλλωστε, προειδοποιήσει η General Motors ότι διαβλέπει κίνδυνο μείωσης των κερδών της από την Κίνα εξαιτίας του έντονου ανταγωνισμού που θα αντιμετωπίσει στη δεύτερη οικονομία του κόσμου.

kathimerini.gr