Η low cost εταιρεία του που έπιασε βάση στην Ελλάδα και απογειώθηκε

Έχει ιδρύσει δύο αεροπορικές εταιρείες στις αρχές των δύο τελευταίων δεκαετιών, είναι επικεφαλής μιας από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες του είδους στην Ευρώπη και δηλώνει λάτρης της Ελλάδας, όπου έχει ήδη επενδύσει και σκοπεύει να επενδύσει περαιτέρω τον ερχόμενο χειμώνα αλλά και το καλοκαίρι του 2019.

Ο Ισπανός Κάρλος Μουνιόθ, ιδρυτής και CEO της Volotea, περνά συχνά τις διακοπές του στην Αντίπαρο και δηλώνει «εντυπωσιασμένος από την τεχνογνωσία, την αφοσίωση και τον επαγγελματισμό των Ελλήνων επαγγελματιών στους τομείς του τουρισμού και των αερομεταφορών, παρά τις όποιες ελλείψεις σε υποδομές». Ακριβώς οι προοπτικές της αγοράς και η άνοδος του ελληνικού τουρισμού ήταν οι λόγοι για τη δημιουργία της πρώτης βάσης της εταιρείας στο «Ελ. Βενιζέλος» από φέτος, με τον σχεδιασμό για τον ερχόμενο χειμώνα να περιλαμβάνει «διατήρηση θερινών δρομολογίων και για το καλοκαίρι του 2019 προσθήκη 5-6 νέων συνδέσεων με ελληνικούς προορισμούς», όπως αναφέρει ο ίδιος στην αποκλειστική του συνέντευξη στο «business stories».

Ο κ. Μουνιόθ, έχοντας ξεκινήσει την επαγγελματική του πορεία από την οικογενειακή AMC Group στην Ισπανία, η οποία δραστηριοποιείται στον τομέα των τροφίμων-ποτών, και συνεχίζοντας ως σύμβουλος στην McKinsey στο Σαν Φρανσίσκο, έκανε το ντεμπούτο του στην ευρωπαϊκή αεροπορική αγορά το 2002 με την ίδρυση της Vueling, της ισπανικής low cost αεροπορικής. Στο τέλος της προηγούμενης δεκαετίας, έχοντας πλέον αποχωρήσει από τη Vueling, ξεκίνησε το καινούριο εγχείρημα της Volotea, την εταιρεία που πραγματοποίησε την πρώτη της πτήση το 2012 και σύμφωνα με την ίδια «συνδέει μικρές και μεσαίου μεγέθους ευρωπαϊκές πόλεις με απευθείας πτήσεις σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές». Ο κ. Μουνιόθ μάς λέει ότι αισθάνεται πολύ τυχερός που κατάφερε να ιδρύσει δύο αεροπορικές, αλλά και επειδή χάρη στη δουλειά του ταξιδεύει σε χώρες όπου είχε ονειρευτεί να ζήσει: στη Γαλλία, στην Ιταλία, στην Ελλάδα.



«Το ξεκίνημα της Volotea συνέπεσε με την οικονομική κρίση και δεν ήταν τυχαίο ότι μας πήρε δυόμισι χρόνια προκειμένου να συγκεντρώσουμε τα απαιτούμενα κεφάλαια μέχρι την πρώτη πτήση. Οι ελληνικοί προορισμοί, δημοφιλή ελληνικά νησιά όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, είχαν ενταχθεί από την πρώτη στιγμή στο πρόγραμμα της εταιρείας, γεγονός το οποίο επιβεβαιώνει το πόσο σημαντική ήταν και παραμένει για εμάς η ελληνική αγορά». Εκ του αποτελέσματος, ο κ. Μουνιόθ και ο συνεργάτης του Λαθάρο Ρος φαίνεται να δικαιώθηκαν αν ληφθεί υπόψη ότι η Volotea έχει σήμερα παρουσία σε 13 χώρες ανά την Ευρώπη, συνδέοντας 78 μεσαίου μεγέθους και μικρές ευρωπαϊκές πόλεις με 293 δρομολόγια, ενώ μέσα σε λιγότερο από επτά χρόνια έσπασε και το φράγμα των 1.000 εργαζομένων, από μόλις 5 που είχε το 2011!

«Επιλέξαμε εξαρχής τις μεσαίες και μικρότερες πόλεις σε μεγάλους ευρωπαϊκούς προορισμούς θεωρώντας ότι εκεί υπήρχαν μεγαλύτερα περιθώρια ανάπτυξης και τα υφιστάμενα δρομολόγια δεν επαρκούσαν προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες των Ευρωπαίων ταξιδιωτών. Η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία συγκεντρώνουν σήμερα τη μεγαλύτερη δραστηριότητα της εταιρείας. Ωστόσο, η Volotea είχε εξαρχής παρουσία στην Ελλάδα, ήδη από το 2012, απ' όταν ξεκίνησε να πετάει στην Ευρώπη. Ξεκινήσαμε να πετάμε στην Αθήνα το 2014 και η ελληνική πρωτεύουσα είναι μάλιστα από τις... εξαιρέσεις στο δίκτυό μας, αφού είναι από τις λίγες μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες όπου έχουμε όχι μόνο παρουσία αλλά και βάση, κάτι που συμβαίνει από τον περασμένο Απρίλιο. Ο λόγος; Εκτιμήσαμε ότι υπάρχει χώρος από τον ανταγωνισμό και ζήτηση από τους Ευρωπαίους ταξιδιώτες για περισσότερες συνδέσεις και όπως δείχνουν τα νούμερα, η εκτίμησή μας ήταν σωστή».

Ο κ. Μουνιόθ αναφέρει ότι μέχρι σήμερα η εταιρεία έχει μεταφέρει πάνω από 18 εκατομμύρια επιβάτες σε όλη την Ευρώπη από το ξεκίνημά της, το 2012, μέχρι σήμερα και πάνω από 1 εκατομμύριο από και προς την Ελλάδα. Το 2017 η αεροπορική μετέφερε περισσότερους από 4,8 εκατομμύρια επιβάτες σε ευρωπαϊκούς προορισμούς, με τις εκτιμήσεις για φέτος να κάνουν λόγο για ένα 5,7-6 εκατομμύρια επιβάτες σε όλη την Ευρώπη μέσα από το δίκτυο 78 πόλεων στις 13 χώρες όπου δραστηριοποιείται η εταιρεία (Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Γερμανία, Ελλάδα, Κροατία, Τσεχία, Αλβανία, Πορτογαλία, Μάλτα, Αυστρία, Ιρλανδία και Λουξεμβούργο). Την ίδια στιγμή, κατά τη διάρκεια του τελευταίου δωδεκαμήνου, η εταιρεία έχει αυξήσει το δυναμικό της κατά 20% προσθέτοντας 180 εργαζομένους και ξεπερνώντας από τον περασμένο Ιούνιο τους 1.000 εργαζομένους από 35 εθνικότητες: η πλειονότητα των εργαζομένων της Volotea είναι από την Ισπανία, την Ιταλία και τη Γαλλία, ωστόσο η low cost αεροπορική έχει επίσης πολλούς εργαζομένους και από την Ελλάδα, τη Γερμανία, την Ολλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Φινλανδία και το Βέλγιο.

Τα σχέδια για την Ελλάδα

Η Ελλάδα έχει σημαντική θέση στην όλη ανάπτυξη της εταιρείας και θα συνεχίσει να έχει με βάση τα νέα πλάνα για τη χειμερινή περίοδο 2018-2019 αλλά και το καλοκαίρι του 2019, που καταρτίζονται τώρα και θα ανακοινωθούν τον ερχόμενο Οκτώβριο.

«Φέτος εξυπηρετούμε 61 δρομολόγια στην Ελλάδα σε 13 αεροδρόμια, ενώ από την Αθήνα η εταιρεία εξυπηρετεί συνολικά 8 προορισμούς, τρία δρομολόγια εσωτερικού (Σαντορίνη, Μύκονος και Ηράκλειο) και πέντε δρομολόγια στην Ιταλία (Βενετία, Μπάρι, Γένοβα, Παλέρμο και Βερόνα). Παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα έχει αυτή τη στιγμή πολλούς και δυνατούς παίκτες στο κομμάτι των αερομεταφορών, θεωρούμε ότι η αγορά της είναι άκρως ελκυστική και παρουσιάζει περαιτέρω δυναμική, δεδομένης της συνεχώς αυξανόμενης ζήτησης που παρουσιάζουν οι ελληνικοί προορισμοί στην Ευρώπη. Ακόμη και τα πολύ δημοφιλή νησιά όπως η Μύκονος, η οποία διαθέτει πολλές συνδέσεις, έχει ακόμη χώρο για νέα δρομολόγια», επισημαίνει ο κ. Μουνιόθ.

Οι αριθμοί ως προς τις επιδόσεις της Volotea φέτος στην ελληνική αγορά επιβεβαιώνουν τον κ. Μουνιόθ αφού στο επτάμηνο του 2018, από τον Ιανουάριο έως και το τέλος Ιουλίου, η εταιρεία μετέφερε κοντά στις 350.000 επιβάτες στα ελληνικά αεροδρόμια με μέση πληρότητα κοντά στο 90%. Αντίστοιχα, από την Αθήνα, στο πρώτο εξάμηνο του 2018, η εταιρεία είχε πληρότητα 93% κατά μέσο όρο στις πτήσεις της προς οκτώ προορισμούς, μεταφέροντας 100.000 επιβάτες στην πρωτεύουσα, 3,5 φορές περισσότερους από την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.

Η βάση της Volotea στην Αθήνα εγκαινιάστηκε στις 3 Μαΐου, με τη μόνιμη πλέον στάθμευση ενός αεροσκάφους Boeing 717 στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, «δίνοντας μας την ευκαιρία για καλύτερες συχνότητες στις πτήσεις μας», όπως επισημαίνει ο κ. Μουνιόθ, ενώ παράλληλα η εταιρεία δημιούργησε 30 θέσεις εργασίας που καλύπτουν τις επιχειρησιακές ανάγκες της και ενίσχυσε τη δραστηριότητά της προσθέτοντας δύο νέα δρομολόγια στα έξι που ήδη πραγματοποιούνταν. Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις των δύο νέων δρομολογίων που ξεκίνησαν τον Μάιο του 2018 προς το Ηράκλειο και τη Βερόνα, οι αντίστοιχες υψηλές πληρότητες ήταν της τάξης του 94% και του 88% αντίστοιχα.

Η εταιρεία έχει ήδη ανακοινώσει ότι τα δρομολόγια προς Σαντορίνη, Ηράκλειο, Μύκονο και Βενετία επεκτείνονται και θα πραγματοποιούνται και την επερχόμενη χειμερινή περίοδο, με τρεις έως τέσσερις πτήσεις την εβδομάδα, ενώ τα σχέδια για το καλοκαίρι του 2019 θα ανακοινωθούν τον ερχόμενο Οκτώβριο: «Οι μέχρι σήμερα επιδόσεις της ελληνικής αγοράς είναι ενθαρρυντικές σε βαθμό που μας υπαγορεύουν να προσθέσουμε και νέες πτήσεις το επόμενο καλοκαίρι σε ελληνικούς προορισμούς, ωστόσο τα ακριβή μας σχέδια θα ανακοινωθούν μέσα στο φθινόπωρο. Μια πρώτη σκέψη πάντως είναι να προσθέσουμε 5- 6 νέες συνδέσεις προκειμένου να καλύψουμε την αυξημένη ζήτηση για Ελλάδα».

Στο ερώτημα αν η επόμενη βάση, μετά την Αθήνα, θα είναι η Θεσσαλονίκη, η οποία επίσης ανεβαίνει ως προορισμός για τους Ευρωπαίους, η εταιρεία επί του παρόντος δεν εξετάζει ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

Οι υποδομές των ελληνικών αεροδρομίων

Ο CEO της Volotea μιλάει και για την ανταγωνιστικότητα και τις αδυναμίες των ελληνικών αεροδρομίων: «Τα ελληνικά αεροδρόμια έχουν καλή διαχείριση και καλούνται να αντεπεξέλθουν σε έναν πολύ μεγάλο όγκο επιβατικής κίνησης ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου.

Παρ' όλα αυτά, λόγω των ελλιπών υποδομών, ιδιαίτερα στα αεροδρόμια των νησιωτικών προορισμών, παρατηρείται μεγάλος συνωστισμός κατά τη διάρκεια της υψηλής περιόδου, κάτι το οποίο ευελπιστούμε να βελτιωθεί μετά και τις παρεμβάσεις αλλά και τις νέες επενδύσεις που έχει δρομολογήσει η Fraport στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια. Επιπλέον, ως πρώτη προτεραιότητα θα πρέπει να τεθεί και το ζήτημα των ελλείψεων προσωπικού όσον αφορά τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας, έλλειψη η οποία παρατηρείται όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Ειδικά όσον αφορά την ελληνική αγορά, η άνοδος της επιβατικής κίνησης (σ.σ.: σε διψήφια ποσοστά σε ουκ ολίγες περιπτώσεις) έχει δημιουργήσει επιπλέον ανάγκες, οι οποίες είναι δύσκολο να καλυφθούν με τα σημερινά δεδομένα, χωρίς να υπάρχει η αντίστοιχη αύξηση στο προσωπικό.

Πάντως, θέλω να τονίσω ότι, παρά τα όποια εμπόδια που θεωρώ ότι μπορούν να ξεπεραστούν, ειδικά όσον αφορά το κομμάτι των υποδομών, είμαστε ικανοποιημένοι από τη συνεργασία μας με τα ελληνικά αεροδρόμια και πραγματικά δηλώνω εντυπωσιασμένος από την εμπειρία και την τεχνογνωσία των Ελλήνων επαγγελματιών του τουρισμού και των αερομεταφορών - εξ ου και η Volotea έχει εντάξει στο δυναμικό της πολύ έμπειρους Ελληνες πιλότους.

Ειδικά ο κλάδος του τουρισμού έχει αποδείξει τα τελευταία δύσκολα χρόνια για την Ελλάδα τη δύναμη, τη συνεισφορά του στην ελληνική οικονομία αλλά και την ανταγωνιστικότητά του με ένα υψηλό επίπεδο υπηρεσιών και επαγγελματισμού και αφοσίωσης των ανθρώπων του. Η Ελλάδα συνολικά αποτελεί τοπ προορισμό σε ευρωπαϊκό αλλά και διεθνές επίπεδο, συνδυάζοντας πολιτισμό, Ιστορία, γαστρονομία, φυσικό περιβάλλον, μοναδικές παραλίες, φιλοξενία, αναπτυγμένη τουριστική βιομηχανία, ήσυχο και ασφαλές περιβάλλον. Μπορώ να σκεφτώ ελάχιστους μεσογειακούς προορισμούς που συνδυάζουν πολύ λιγότερα, γι' αυτό και είμαι πεπεισμένος ότι η χώρα θα συνεχίσει να ανεβαίνει στη λίστα των δημοφιλών διεθνών τουριστικών προορισμών τα επόμενα χρόνια».

της Στεφανίας Σούκη
πηγή: newmoney.gr

Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα