Μαρκ Ζούκερμπεργκ: Οραματιστής επιχειρηματίας ή κορόιδο;

Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του δεύτερου τριμήνου του Facebook στα οποία παρουσίασε χρήστες και έσοδα χαμηλότερα των προσδοκιών και οι προβλέψεις για ακόμα χαμηλότερα κέρδη στο δεύτερο εξάμηνο, έφεραν "λουτρό αίματος" στο χρηματιστήριο. Η μετοχή της εταιρείας έφτασε ακόμα και στο -24% φτάνοντας να χάνει μέχρι και 130 δισ. δολάρια, κάνοντας το Facebook την εταιρεία με την μεγαλύτερη χρηματιστηριακή απώλεια σε μια μέρα στην παγκόσμια ιστορία των αγορών.

Η τελική απώλεια του Facebook έφτασε τα 119 δισ. δολάρια και το βάζει πρώτο στην λίστα των μεγαλύτερων απωλειών, με μόλις 2 εταιρείες να πλησιάζουν την "επίδοση" του


Τι ήταν όμως αυτό που οδήγησε σε αυτές τις απώλειες και γιατί ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ μετατράπηκε από παιδί-θαύμα και χαϊδεμένος της αγοράς σε αποδιοπομπαίο τράγο; Το Facebook έχει κάνει πλούσιους πολλούς επενδυτές και έχει φέρει δισεκατομμύρια σε κέρδη. Παρά τα προβλήματα που μπορεί να δημιουργούνται κατά καιρούς, βρίσκει πάντα τον τρόπο να δημιουργήσει κέρδη ή στην χειρότερη περίπτωση να μην δημιουργήσει απώλειες.

ΤΟ πρόσφατο σκάνδαλο με την Cambridge Analytica δημιούργησε μια αλληλουχία κλυδωνισμών που οδήγησαν τον ιδρυτή του μέσου στο "εδώλιο" του κογκρέσου και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, απολογούμενο για τα κενά ασφαλείας του μέσου κοινωνικής δικτύωσης. Ταυτόχρονα το διερευνούμενο σκάνδαλο για τα fake news δημιούργησε επιπλέον προβλήματα στον Μαρκ Ζούκερμπεργκ καθώς το facebook δεν κατάφερε να ελέγξει την πηγή και το περιεχόμενο των αναρτήσεων, κάτι που έφερε στο προσκήνιο επιπλέον ανάγκη για έλεγχο και προστασία.

Από την μεριά του ο Μ. Ζούκερμπεργκ έχει δηλώσει πως αν και επιτυχημένος επιχειρηματίας, το όνειρο του είναι να δημιουργήσει ένα καλύτερο κόσμο για το παιδί του και να προσφέρει όσα πιο πολλά μπορεί στην κοινωνία που τον περιβάλλει. Είναι επίσης μαζί με την γυναίκα του μέλη στο φιλανθρωπικό ίδρυμα του ιδρυτή της Microsoft, Bill Gates το οποίο φημίζεται για τα μεγάλα ποσά που δίνει σε φιλανθρωπίες.

Στις ακροάσεις του σε κογκρέσο και Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο Ζούκερμπεργκ υποσχέθηκε αυξημένα επίπεδα ασφαλείας για τα προσωπικά δεδομένα και πως δεν τον νοιάζουν τα κέρδη της εταιρείας προκειμένου να εξασφαλίσει την ιδιωτικότητα των χρηστών του Facebook. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ξεκίνησε να μειώνει το διαφημιστικό αντίκτυπο και την εμπλοκή των διαφημιζόμενων στο κοινωνικό δίκτυο, άλλαξε τους αλγόριθμους εμφάνισης διαφημίσεων και ενημερώσεων, προσπαθώντας να μειώσει την έκθεση των χρηστών σε "άσχετες" δημοσιεύσεις και να βλέπουν πιο πολλά πράγματα από τους φίλους τους.

Ταυτόχρονα παρουσίασε τις προσωπικές ιστορίες των χρηστών, οι οποίες αν και αύξησαν την εμπλοκή τους στο δίκτυο, δεν φέρνουν έσοδα στους διαφημιζόμενους και αυτό δεν άρεσε στους επενδυτές.

Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την πτώση των εσόδων της εταιρείας, τα οποία αν και χαμηλότερα των προσδοκιών, δεν ήταν τόσο μακρυά από τις προβλέψεις που να δικαιολογεί την μαζική φυγή και το μαζικό sell off στο χρηματιστήριο. Αυτό που έδωσε την χαριστική βολή στην μετοχή του Facebook είναι η πρόβλεψη για τα αποτελέσματα του δεύτερου τριμήνου στο οποίο αναμένεται περαιτέρω μείωση σε έσοδα και κέρδη, καθώς το κοινωνικό δίκτυο θα συνεχίσει να "χτυπάει" τις διαρροές προσωπικών δεδομένων και τους ελέγχους ασφαλείας.

Όπως φαίνεται το όραμα του Ζούκερμπεργκ είναι διαφορετικό από αυτό των επενδυτών της εταιρείας. Ο ιδρυτής του Facebook θέλει να έχει ένα κοινωνικό δίκτυο που να προάγει την επικοινωνία και να βγάζει και λεφτά όπου και όπως μπορεί. Από την άλλη οι επενδυτές θέλουν ένα διαφημιστικό δίκτυο, το οποίο θα δημιουργεί πολλά έσοδα και στο μεταξύ θα επιτρέπει και στους χρήστες να επικοινωνούν και μεταξύ τους.

Ποιος θα είναι ο νικητής στο τέλος αυτής της μάχης; Το όραμα ή το χρήμα;

emea.gr

Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα