Ελλάκτωρ: Ζημιές - μαμούθ 235 εκατ. ευρώ από τη Μέση Ανατολή

Της Μαριάννας Τζάννε

Το ύψος- μαμούθ των ζημιογόνων δραστηριοτήτων του ομίλου Ελλάκτωρ στην Μέση Ανατολή, λίγες μέρες πριν την κρίσιμη γενική συνέλευση των μετόχων στις 29 Ιουνίου και την αγωνιώδη προσπάθεια της διοίκησης να βρεθούν οι πόροι που θα περιορίσουν τον τεράστιο δανεισμό, αποκαλύπτει το σχέδιο αναδιάρθρωσης που παρουσίασαν την προηγούμενη εβδομάδα οι κύριοι Λεωνίδας Μπόμπολας και Δημήτρης Κούτρας. Την ώρα που τα δύο αντιμαχόμενα στρατόπεδα (από την άλλη είναι οι κύριοι Αναστάσιος και Δημήτρης Καλλιτσάντσης, οι οποίοι έχουν προτείνει νέο ΔΣ), επιχειρούν να κερδίσουν τους μετόχους, παρουσιάζοντας τις μεγάλες μεταρρυθμίσεις και την στρατηγική της επόμενης μέρας, τα στοιχεία αποδεικνύουν τις βαθιές πληγές του έχει ανοίξει η εταιρεία στο εξωτερικό, τομέας που μέχρι το 2016, υπεύθυνος ήταν ο κ. Δημήτρης Καλλιτσάντσης.

Τα έργα της Μέσης Ανατολής εμφανίζονται άλλωστε η θρυαλλίδα της διοικητικής ρήξης μεταξύ των μετόχων, η οποία ξεκίνησε με την παραίτηση του κ. Καλλιτσάντση από τον τομέα ευθύνης του προ διετίας και κορυφώθηκε στην περσινή γενική συνέλευση των μετόχων όπου για πρώτη φορά δημοσιοποιήθηκε η μεγάλη απόσταση που χωρίζει την μία από την άλλη πλευρά.

Όπως αναφέρεται στην παρουσίαση προς τους μετόχους, ο κλάδος της κατασκευής αντιμετωπίζει μεγάλες δυσκολίες καθώς καλείται να καλύψει ζημιές στην Μέση Ανατολή ύψους άνω από 235 εκατ. ευρώ. Ένα δυσθεώρητο νούμερο που εξηγεί τα μεγάλα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζει η Ελλάκτωρ και τα οποία έχουν παραδεχτεί και οι αφοί Καλλιτσάντση, υποστηρίζοντας ότι «η εταιρεία έχει αρχίσει να τρώει τις σάρκες της για να εξασφαλίσει μετρητά…».

Οι ζημιές μάλιστα σύμφωνα με τον Πρόεδρο του ομίλου κ. Κούτρα είναι πολύ μεγαλύτερες και αγγίζουν τα 300 εκατ. ευρώ αν υπολογιστούν και τα προβλήματα που ανέκυψαν τα προηγούμενα χρόνια και στην περιοχή των Βαλκανίων. Στην παρουσίαση αναφέρεται ότι έχει επιτευχθεί περιορισμός του ελλείμματος και ότι τα έργα στην Μέση Ανατολή (μετρό στο Κατάρ, συντήρηση αεροδρομίου) θα έχουν ολοκληρωθεί ως τα τέλη του έτους.

Η Αττική Οδός αποπληρώνει δάνεια του ομίλου

Ενδιαφέρον στοιχείο της έκθεσης προς τους μετόχους είναι ότι μέρος των δανείων ύψους 400 εκατ. ευρώ, αποπληρώνονται από τα μερίσματα της Αττικής Οδού, γεγονός που εξηγεί και την αγωνία των μετόχων για την επιμήκυνση της σύμβασης παραχώρησης (2024). Ωστόσο, όπως επισημαίνεται, τα έσοδα από τις παραχωρήσεις της εταιρείας δεν επαρκούν για να καλύψουν τις δανειακές υποχρεώσεις του ομίλου, εφόσον δεν εξασφαλιστεί επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής. Στόχος είναι να μειωθεί ο δανεισμός του ομίλου κατά 390 εκατ. ευρώ. Η μείωση του κόστους εξυπηρέτησης δανεισμού, θεωρείται ότι μπορεί να οδηγήσει σε επαναφορά της μερισματικής πολιτικής μέσα στην επόμενη τριετία.
Στο πλαίσιο αυτό η πλευρά Μπόμπολα-Κούτρα προτείνει την αποεπένδυση από μη στρατηγικές θυγατρικές ή συμμετοχές, σε τομείς που δεν αποτελούν τον πυρήνα των δραστηριοτήτων του ομίλου και οι οποίοι δεν περιλαμβάνονται στο τρίπτυχο, κατασκευές, έργα παραχώρησης και υποδομές για το περιβάλλον.

Αξιοσημείωτο είναι ότι οι κατασκευές αποδίδουν περίπου το 70%-80% των εσόδων του ομίλου και ο τομέας των Παραχωρήσεων το 60%-70% της συνολικής λειτουργικής κερδοφορίας (EBITDA).

Η απόφαση της πώλησης περιουσιακών στοιχείων, θα υλοποιηθεί με μια σειρά ενεργειών που περιλαμβάνουν σαφές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης μέχρι και το α΄ τρίμηνο του 2019.

Ο όμιλος σχεδιάζει την έξοδο από την ΕΛΤΕΧ Άνεμος, η οποία χαρακτηρίζεται το πιο ελκυστικό περιουσιακό στοιχείο, το οποίο όμως θεωρείται ότι δεν δημιουργεί συνέργειες για τον όμιλο. Υπό την προϋπόθεση εξασφάλισης «επωφελούς τιμήματος», το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα πώλησης ορίζεται μέσα στους επόμενους 6 μήνες. Υπενθυμίζεται ότι ο τομέας της ενέργειας αποτελούσε κομμάτι του ομίλου που διοικούσε η πλευρά Καλλιτσάντση, η οποία επιδιώκει την διατήρησή του και την επέκταση του ομίλου στον τομέα των ΑΠΕ.

Στα περιουσιακά στοιχεία που σχεδιάζεται να εκποιηθούν το αργότερο έως το α΄ τρίμηνο του 2019 περιλαμβάνονται επίσης η Reds (real estate), τo 1,1% της Eldorado Gold και το 5% της θυγατρικής της Hellas Gold καθώς και το 22% της Elpedison που δραστηριοποιείται στην παραγωγή και προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας. Τα έσοδα από την πώληση των περιουσιακών αυτών στοιχείων που υπολογίζονται σε 200 εκατ. ευρώ, θα αξιοποιηθούν για να καλύψουν τις ταμειακές ανάγκες της εταιρείας ενώ θα αναζητηθούν νέα χρηματοδοτικά εργαλεία για να μπορέσει ο όμιλος να χρηματοδοτήσει την νέα γενιά παραχωρήσεων (Εγνατία Οδός, ΒΟΑΚ, επεκτάσεις της Αττικής Οδού). Παράλληλα, η εταιρία θα αξιοποιήσει ευκαιρίες στον τομέα των παραχωρήσεων καθώς όπως αναφέρεται έχει εντοπίσει τους υποψήφιους πωλητές προκειμένου να εξαγοράσει τα ποσοστά συμμετοχής τους στις παραχωρήσεις (π.χ Hochtief κ.α.).

Τέλος εντός του 2019, η εταιρεία αναμένεται να λάβει οριστικές αποφάσεις και για τις κτιριακές της υποδομές στην Κηφισιά.

Όπως αναφέρεται εξετάζεται η μείωση του χώρου των εγκαταστάσεων ή ακόμη και η μετεγκατάσταση σε ιδιόκτητο κτίριο με την εκμετάλλευση του παρόντος. Το αναμενόμενο ετήσιο όφελος υπολογίζεται σε 2 έως 5 εκατ. ευρώ.


newmoney.gr


Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα