Ο τουρισμός δίνει ζωή στις εμπορικές πιάτσες της Αθήνας

Ζωή αρχίζει να αποκτά ξανά το εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας, καθώς πρώτη φορά από τον Σεπτέμβριο του 2012, οπότε ξεκίνησε η σχετική καταγραφή από την Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων επί του συνόλου διαμορφώθηκε κάτω από 25%.

Ο τουρισμός, που οδηγεί κυρίως στην ίδρυση καταστημάτων του κλάδου εστίασης προς αντικατάσταση των κλασικών λιανεμπορικών επιχειρήσεων, είναι ο παράγοντας ο οποίος φαίνεται να έχει επιδράσει καθοριστικά στον περιορισμό των «λουκέτων» ειδικά σε ό,τι αφορά την περιοχή ανάμεσα στην πλατεία Συντάγματος και το Μοναστηράκι. Στον αντίποδα βρίσκονται κεντρικοί δρόμοι της πρωτεύουσας όπως οι οδοί Σταδίου και Πανεπιστημίου, οι οποίες εξακολουθούν να παρουσιάζουν εικόνα εγκατάλειψης, ειδικά στο κομμάτι τους που βρίσκεται κοντά στην υποβαθμισμένη περιοχή της Ομόνοιας. Στην ίδια, δυστυχώς, κατηγορία βρίσκεται και η οδός Χαριλάου Τρικούπη, η οποία μετά τις εκτεταμένες καταστροφές εμπορικών καταστημάτων στα επεισόδια που έγιναν τον Δεκέμβριο του 2008 και κυρίως τον Φεβρουάριο του 2012 δεν μπόρεσε στην πραγματικότητα ποτέ να ανακάμψει. Δρόμοι, επίσης, που είτε γειτνιάζουν με την περιοχή των Εξαρχείων είτε έχουν μετατραπεί σε σημεία συγκέντρωσης τοξικομανών, παρουσιάζουν ανάλογη εικόνα εγκατάλειψης.

Σύμφωνα λοιπόν με την τελευταία καταγραφή της ΕΣΕΕ (σ.σ.: η έρευνα αυτή πραγματοποιείται σε εξαμηνιαία βάση, κάθε Μάρτιο και Σεπτέμβριο), το ποσοστό κλειστών καταστημάτων στο κέντρο της Αθήνας επί του συνόλου διαμορφώθηκε τον Μάρτιο του 2018 σε 24,9%, στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων έξι ετών. Τον Σεπτέμβριο του 2017 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 26,1% και τον Μάρτιο του 2017 26,3%, ενώ το ρεκόρ κλειστών καταστημάτων, 32,5%, είχε σημειωθεί τον Σεπτέμβριο του 2013. Πρώτη φορά, μάλιστα, υπάρχουν τέσσερις δρόμοι από τους συνολικά 25 που εξετάζει η ΕΣΕΕ όπου το ποσοστό κλειστών καταστημάτων είναι κάτω από 10%. Πρόκειται για τις οδούς Πατριάρχου Ιωακείμ, στο Κολωνάκι, όπου μόλις το 5,4% των καταστημάτων είναι κλειστό, Αγίου Μάρκου (7,1% τα κλειστά καταστήματα), Αθηνάς (9,6% τα κλειστά) και η οδός Ερμού (9,9%). Αξίζει να σημειωθεί ότι τον Σεπτέμβριο του 2013 σχεδόν τρία στα δέκα καταστήματα (28,3%) στην οδό Ερμού ήταν κλειστά!

Από την άλλη, ωστόσο, σε επτά κεντρικούς δρόμους της πρωτεύουσας το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων υπερβαίνει το 30%. Το θλιβερό ρεκόρ –42,7% των καταστημάτων είναι κλειστά– κατέχει η οδός Χαριλάου Τρικούπη. Ακολουθούν η Σοφοκλέους (38,5%), η Ιπποκράτους (37%), η Πανεπιστημίου (32,9%), η Ευριπίδου (32,4%), η Σταδίου (31,7%) και η Βουλής (30,2%).

Το συνολικό ποσοστό κλειστών καταστημάτων σε όλες τις περιοχές που καλύπτει η έρευνα ανέρχεται σε 27,65%, καθώς σε σύνολο 25.670 ισόγειων επαγγελματικών στεγών που κατέγραψε η ΕΣΕΕ, κλειστές ήταν τον Μάρτιο του 2018 οι 7.098. Εκτός του κέντρου της Αθήνας, καταγραφή επαγγελματικής στέγης έχει γίνει σε κεντρικούς εμπορικούς δρόμους του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, της Καλλιθέας, της Γλυφάδας, του Περιστερίου, του Αμαρουσίου, της Νέας Ιωνίας, του Χαλανδρίου και της Κηφισιάς.

Το συνολικό ποσοστό των κλειστών καταστημάτων, ωστόσο, μοιάζει περισσότερο με «μαγική εικόνα» και διαμορφώνεται σε σχετικά χαμηλά επίπεδα λόγω κυρίως της βελτιούμενης κατάστασης στο κέντρο της Αθήνας. Από την εξέταση των επιμέρους παραπάνω αγορών προκύπτουν αρκετά αποθαρρυντικά συμπεράσματα. Στον Πειραιά πάνω από ένα στα τρία καταστήματα (34,03%) είναι κλειστά, με δρόμους όπως η Ναυάρχου Νοταρά και η Αλκιβιάδου όπου τα «λουκέτα» φτάνουν να αντιστοιχούν στο 54% του συνόλου των καταστημάτων που βρίσκονται εκεί.

Ακόμη χειρότερη είναι η κατάσταση στην Καλλιθέα, όπου το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων διαμορφώθηκε τον Μάρτιο του 2018 σε 42,9%, στα ίδια επίπεδα με τον Σεπτέμβριο του 2017 και με οριακή αύξηση κατά 0,2 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν.

Λουκέτα σε Κηφισιά, Γλυφάδα

Αύξηση των «λουκέτων» μέσα σε διάστημα έξι μηνών καταγράφεται ακόμη στις αγορές της Νέας Ιωνίας, της Γλυφάδας, της Κηφισιάς, του Αμαρουσίου, ενώ ανάκαμψη της αγοράς επαγγελματικής στέγης σημειώνεται στο Χαλάνδρι και στο κέντρο του Περιστερίου. Οριακή αποκλιμάκωση των «λουκέτων» καταγράφεται στη Θεσσαλονίκη και την Πάτρα, με το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων στις δύο αυτές πόλεις να διαμορφώνεται τον Μάρτιο του 2018 σε 26,28% και 22,76%, αντιστοίχως.

Καφετέριες, εστιατόρια και σούπερ μάρκετ

Η ανάπτυξη του κλάδου εστίασης, αλλά και των καταστημάτων τροφίμων, ακόμη και σούπερ μάρκετ (π.χ. κατάστημα ΑΒ επί της Μητροπόλεως και της Προμηθευτικής σε Κοραή και Αθηνάς) βρίσκονται πίσω από την αναζωογόνηση του εμπορικού κέντρου της Αθήνας. Πρόκειται για δραστηριότητες που έχουν αναπτυχθεί λόγω της έντονης τουριστικής κίνησης καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, αλλά και της μεγάλης ανάπτυξης των βραχυχρόνιων μισθώσεων κατοικίας (τύπου Airbnb) στην περιοχή.

Αν και το κλασικό λιανεμπόριο (ένδυση - υπόδηση) εξακολουθεί να αποτελεί την κυρίαρχη επιχειρηματική δραστηριότητα, το μερίδιό του υποχώρησε στο 67,23% στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας (από 68,01% τον Σεπτέμβριο του 2017), ενώ αντιθέτως ενισχύθηκε το μερίδιο της εστίασης στο 15,92% από 15,29% έξι μήνες πριν και του λιανεμπορίου τροφίμων - ποτών (στο 5,82% από 5,63%). 

Ανάλογη είναι η κατάσταση στον Πειραιά, όπου το μερίδιο της εστίασης αυξήθηκε σε 15,53% από 14,89%, ενώ του λιανεμπορίου μειώθηκε σε 59,68% από 60,31%.

Το κρισιμότερο, ίσως, ζήτημα είναι ο χρόνος ζωής των επιχειρήσεων, διότι ειδικά τα τελευταία χρόνια παρατηρείται συχνά το φαινόμενο, ιδίως στον κλάδο εστίασης, να κλείνει ένα κατάστημα ακόμη και μερικούς μήνες μετά την έναρξη λειτουργίας του. Σύμφωνα με την έρευνα της ΕΣΕΕ ο δείκτης επιβίωσης της επιχειρηματικότητας στο κέντρο της Αθήνας διαμορφώθηκε σε 0,770 μονάδες, ενώ για το επόμενο εξάμηνο εκτιμάται ότι θα σημειώσει ακόμα υψηλότερη επίδοση φτάνοντας τον Σεπτέμβριο του 2018 στις 0,795 μονάδες. Στον δείκτη αυτόν αποτυπώνεται η πιθανότητα τη δεδομένη χρονική στιγμή μια επιχείρηση να είναι ανοιχτή.



kathimerini.gr


Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα