Ταράζει τα νερά ο νέος παίκτης στα σουπερμάρκετ

Αναστάτωση στο χώρο του λιανεμπορίου και ειδικότερα στις αλυσίδες σουπερμάρκετ φέρνει η επανάκαμψη της ολλανδικής αλυσίδας σουπερμάρκετ SPAR στην ελληνική αγορά

Η SPAR Hellas, μέλος της SPAR International του μεγαλύτερου συνεταιριστικού δικτύου λιανικών πωλήσεων τροφίμων σε όλο τον κόσμο με 12.545 καταστήματα σε 44 χώρες και συνολικές πωλήσεις ύψους 33,1 δισ. ευρώ, δεν είναι άγνωστη για τους Έλληνες. Η πρώτη είσοδος της ολλανδικής εταιρείας στην Ελλάδα έγινε το 1969 με συνεργάτη τη «Βερόπουλος», ενώ η συμφωνία έληξε το 2015.

Μετά την λήξη της συνεργασίας με την αλυσίδα σουπερμάρκετ Βερόπουλος, η SPAR μέσα στο 2017 πραγματοποίησε επαφές με πολλούς εγχώριους παίκτες προκειμένου να βρει το σύμμαχο για να επανακάμψει στην ελληνική αγορά. 

Τελικά, η συμφωνία «κλείδωσε» με τον όμιλο αγορών Αστέρας -έπειτα από σχεδόν τρεις μήνες διαπραγματεύσεων - και προβλέπει τη δημιουργία μιας κοινοπραξίας και τη σύσταση νέας εταιρείας που έχει την επωνυμία SPAR Hellas.

Ειδικότερα η συμφωνία SPAR - Αστέρα προβλέπει το rebranding καταστημάτων του ομίλου αγορών, όπως και την πλήρη αναδιοργάνωσή τους βάσει των προδιαγραφών λειτουργίας της SPAR. Στόχος της SPAR Hellas είναι να δημιουργήσει και να διαχειριστεί το μεγαλύτερο συνεταιριστικό δίκτυο καταστημάτων λιανικής από ανεξάρτητους retailers στη χώρα. Σε βάθος τετραετίας θα αναπτύξει περισσότερα από 350 καταστήματα SPAR σε όλη την επικράτεια, με 1.400 είδη ιδιωτικής ετικέτας παραγόμενα στο μεγαλύτερο μέρος τους από την Ελληνική βιομηχανία.

Τα πρώτα 10 καταστήματα SPAR που θα ανοίξουν στην Ελλάδα σχεδιάζεται να λειτουργήσουν μέχρι τον Ιούλιο, με στόχο τα 80 συνολικά καταστήματα για το 2018, ενώ η SPAR Hellas προγραμματίζει να λειτουργήσει και νέα ιδιόκτητα καταστήματα.

Ο όμιλος αγορών Αστέρας ιδρύθηκε το 1993 και αποτέλεσε την πρώτη κίνηση για συνεργασία ελληνικών επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου. Σήμερα αριθμεί σήμερα περί τα 85 μέλη, διαθέτει ένα πανελλαδικό δίκτυο με περισσότερα από 200 καταστήματα λιανικής και συνολικό ετήσιο τζίρο που ξεπερνά τα 500 εκατ. ευρώ. 

Να σημειωθεί ότι ο Αστέρας ενόψει της συνεργασίας του με τη SPAR, ένωσε τις δυνάμεις του με τον όμιλο MESIS αποκτώντας έτσι συνολικά για το 2018 διαχειριστικό έλεγχο σε 700 εκατ. ευρώ συνολικές πωλήσεις και σε περισσότερα από 500 καταστήματα σε κάθε γωνιά της Ελλάδας.

Η έλευση των SPAR στην Ελλάδα αναμένεται να προκαλέσει εκ νέου αναστάτωση στην αγορά, μετά από μία διετία έντονων ανακατατάξεων στο χώρο του λιανεμπορίου.

Στα τέλη του 2018, αρχές του 2019 θα αρχίσει πλέον να γίνεται ορατό ποιες αλυσίδες θα κερδίσουν το στοίχημα της επόμενης μέρας στον κλάδο. 

Σήμερα τα ηνία στην αγορά κρατά ο όμιλος Σκλαβενίτη - μετά και την απόκτηση του Μαρινόπουλου - αποτελώντας τον μεγαλύτερο λιανεμπορικό όμιλο στην Ελλάδα, έχοντας πλέον 560 καταστήματα στο δίκτυό του, συμπεριλαμβανομένων σε αυτά και 18 καταστημάτων στην Κύπρο.

Αποφασισμένη να διατηρήσει τα μερίδια αγοράς που απέσπασε μετά την κατάρρευση της Μαρινόπουλος, φέρεται η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία το 2016 κατάφερε να εκτοξεύσει τις πωλήσεις της πάνω από τα 2 δις ευρώ, σκαρφαλώνοντας στην πρώτη θέση.

Με όχημα την αυτόνομη ανάπτυξη, η ΑΒ Βασιλόπουλος, έχει καταφέρει να έχει παρουσία σε όλη σχεδόν την ελληνική επικράτεια. Ο τζίρος της αλυσίδας το 2017 σημείωσε πτώση 3% υποχωρώντας στα 2,1 δισ. ευρώ ενώ η κερδοφορία του ομίλου έφθασε περίπου τα 100 εκατ ευρώ.

Με πάνω από 800 εκατ. ευρώ τζίρο έκλεισε το 2016 η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα σουπερμάρκετ Μασούτης, σε μία εποχή ιδιαίτερα δύσκολη για το λιανεμπόριο τροφίμων λόγω της μείωσης της κατανάλωσης. 

Η αλυσίδα η οποία συμπλήρωσε 40 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά, το 2015 εμφάνισε πέρυσι τζίρο 751,66 εκατ. ευρώ, EBITDA 49,02 εκατ. ευρώ, κέρδη προ φόρων 27,33 εκατ. ευρώ και κέρδη μετά τους φόρους 20,31 εκατ. ευρώ.

Να σημειωθεί ότι η αλυσίδα κατάφερε αποσπά συνεχώς μερίδια αγοράς αφού κατά την τελευταία πενταετία, όταν η αγορά έχασε 18%, η συγκεκριμένη εταιρεία πρόσθεσε στα ποσοστά της επιπλέον 22%. 

Σήμερα, το μερίδιο της Μασούτης, πανελλαδικά βρίσκεται κοντά στο 12%, ενώ στη βόρεια Ελλάδα είναι ο αδιαμφισβήτητος leader με μερίδιο 34%.

Το δίκτυο της Μασούτης περιλαμβάνει 264 καταστήματα σε Μακεδονία, Θράκη, Θεσσαλία, Ήπειρο, Φθιώτιδα, Εύβοια και τα νησιά Λήμνο, Λέσβο και Χίο, εκ των οποίων τα 244 καταστήματα λιανικής και τα 20 καταστήματα, χονδρικής.

Η εξαγορά της αλυσίδας σουπερμάρκετ Bερόπουλος ήταν το μεγάλο στοίχημα του Ομίλου Μετρό του Ομίλου Παντελιάδη και η η πρώτη μεγάλη συμφωνία – διάσωση που έγινε στο λιανεμπόριο, λαμβάνοντας χώρα τον Φεβρουάριο του 2016. 

Όπως έχει ήδη προαναγγείλει η διοίκηση της εταιρίας, για την ολοκλήρωση του έργου της πλήρους ενσωμάτωσης αναμένεται να επενδυθούν περίπου 100 εκατομμύρια έως το 2018. Σήμερα, το δίκτυο των My market αριθμεί πλέον περισσότερα από 230 σημεία σε όλη την Ελλάδα και απασχολεί περίπου 9.200 εργαζόμενους, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά τα αμέσως επόμενα χρόνια.



insider.gr


Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα