HotelBrain: Μια ελληνική εταιρεία στα Όσκαρ του παγκόσμιου Τουρισμού

Του Δημήτρη Μαρκόπουλου

Η βραδιά είχε το απαραίτητο γκλάμουρ ανάλογων διοργανώσεων που βλέπουμε -και ζηλεύουμε- στην τηλεόραση. Τα βραδινά ενδύματα, οι τουαλέτες και τα σμόκιν έδιναν και έπαιρναν. Δύσκολα σε αυτό το περιβάλλον θα περίμενε κανείς να συμμετέχει μια εταιρεία από τη χώρα μας, την ταλαιπωρημένη Ελλάδα της κρίσης και της γκρίνιας. Κι όμως, η μεγαλύτερη εταιρεία ξενοδοχειακού management της χώρας απέσπασε για τρίτη συνεχή χρονιά ένα από τα χρυσά βραβεία του τουρισμού, τα World Travel Awards (WTA), ως η Κορυφαία Εταιρεία Διαχείρισης στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Επιπλέον, η HotelBrain διεκδίκησε και φέρνει στην Ελλάδα τη διοργάνωση του θεσμού των World Travel Awards 2018.

Το success story της HotelBrain, της ελληνικής εταιρείας διαχείρισης ξενοδοχείων που μέσα σε 17 χρόνια έχει επεκταθεί σε 10 χώρες και χαίρει διεθνούς αναγνώρισης, όχι απλώς συνεχίζεται, αλλά και προσθέτει νέα κεφάλαια. Συγκεκριμένα, φέτος, εκτός από τα βραβεία της, η εταιρεία επέστρεψε από την ετήσια 24η τελετή απονομής των World Travel Awards στην Ελλάδα φέρνοντας ένα ακόμα πιο σημαντικό έπαθλο για τον ίδιο τον ελληνικό τουρισμό και τη χώρα: διεκδίκησε και ανέλαβε τη διοργάνωση των 25ων WTA, τα οποία και θα πραγματοποιηθούν στην Ελλάδα. Η διοργάνωση της τελετής απονομής των βραβείων θεωρείται περιζήτητη, καθώς συνεπάγεται τεράστια δημοσιότητα στα διεθνή τουριστικά και ταξιδιωτικά ΜΜΕ, ακριβώς επειδή προσκαλούνται και συμμετέχουν διακεκριμένες προσωπικότητες και κορυφαία στελέχη της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς. Για τον εκάστοτε προορισμό που φιλοξενεί τον θεσμό, αποτελεί μια σπουδαία ευκαιρία προβολής και προώθησης στην παγκόσμια αγορά.

Η φετινή βράβευση

Στις 30 Σεπτεμβρίου η αφρόκρεμα της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς συναντήθηκε στο εμβληματικό Μουσείο Εθνογραφίας της Ρωσίας, στην Αγία Πετρούπολη, για την 24η τελετή απονομής των World Travel Awards, των αποκαλούμενων «Οσκαρ του Τουρισμού». Οι καλύτεροι των καλύτερων βραβεύτηκαν ενώπιον στελεχών και εκπροσώπων των μεγαλύτερων επιχειρηματικών ονομάτων στον τομέα του τουρισμού και ταξιδιών απ’ όλο τον κόσμο.

Η HotelBrain, διαγωνιζόμενη δίπλα σε ηχηρά ονόματα της κατηγορίας της, όπως οι εταιρείες Xotels, Interstate Europe Hotels & Resorts και Michels & Taylor, διακρίθηκε για τρίτη συνεχή χρονιά ως η Κορυφαία Εταιρεία Διαχείρισης Ξενοδοχείων στην Ευρώπη (Europe’s Leading Hotel Management Company), αλλά και ως η Κορυφαία Εταιρεία Διαχείρισης Ξενοδοχείων στην Ελλάδα (Greece’s Leading Hotel Management Company).


Η πορεία της HotelBrain

Η διαδοχική βράβευση και η ανάθεση της διοργάνωσης των World Travel Awards είναι το επιστέγασμα μιας πραγματικά αξιόλογης πορείας για την εταιρεία, που έκανε την εμφάνισή της στην αγορά το 2000. Ο κ. Πάνος Παλαιολόγος, πρόεδρος και ιδρυτής της HotelBrain, εισήγαγε στην ελληνική αγορά ένα μοντέλο διαχείρισης και ανάπτυξης ξενοδοχείων, το οποίο βρήκε πρόσφορο έδαφος στην ελληνική αγορά και αναπτύχθηκε ιδιαίτερα γρήγορα. Μέχρι εκείνη τη στιγμή η έννοια του «hotel management» φάνταζε ελαφρώς ουτοπική ή και περιττή στα μάτια των Ελλήνων ξενοδόχων που διατηρούσαν στάση επιφύλαξης σε οτιδήποτε άγνωστο και καινούριο.

Βέβαια σε μια χώρα όπου ο τουρισμός διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο στην οικονομία της, ήταν θέμα χρόνου να αρθούν οι αναστολές και να βρουν πρόσφορο έδαφος καινοτόμες ιδέες. Μέχρι το 2012 η HotelBrain είχε ήδη εντάξει στο χαρτοφυλάκιό της 56 ξενοδοχεία. Μάλιστα εκείνη τη χρονιά, κατά την οποία η ελληνική τουριστική αγορά ήταν ακόμη κλονισμένη από τις πρώτες επιπτώσεις της κρίσης, η HotelBrain διέβλεψε ότι υπάρχει πεδίο δράσης και εκτός συνόρων. Διείδε τις ευκαιρίες σε έναν τουριστικό κλάδο ρημαγμένο και απαξιωμένο. Και να που η Ελλάδα και πάλι έγινε «σέξι» στα μάτια των τουριστών.

Η πρώτη συνεργασία με το εξωτερικό ήρθε μέσα από την ανάληψη διαχείρισης ξενοδοχείου στον Λίβανο και λίγο μετά προχώρησε σε αντίστοιχες συνεργασίες στην Τουρκία. Ταυτόχρονα διεύρυνε το φάσμα των παρεχόμενων υπηρεσιών της (από την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών και τα management contracts έως τις μισθώσεις ξενοδοχείων σε μακροχρόνιο ή βραχυ/μεσοπρόθεσμο ορίζοντα) και διείσδυσε περισσότερο στην ελληνική αγορά αναλαμβάνοντας ξενοδοχεία σε προορισμούς εκτός της Σαντορίνης και της Μυκόνου. 

Πλέον μπορούσε να υποστηρίξει όλους τους τύπους των ξενοδοχείων και σε όλους τους προορισμούς, από ένα boutique hotel στη Σαντορίνη μέχρι ένα μεγάλο resort στην Κρήτη. Στόχος της εταιρείας μέχρι σήμερα παραμένει η συνεργασία με ξενοδοχεία στα οποία πιστεύει ότι μπορεί να συμβάλει σημαντικά στην προστιθέμενη αξία τους και να εξασφαλίσει μια συμφωνία win-win με τον εκάστοτε ιδιοκτήτη.

To 2013 η HotelBrain εντάχθηκε στο δίκτυο της Endeavor Global, κάνοντας αισθητή την παρουσία της μεταξύ των αναπτυσσόμενων επιχειρήσεων που στηρίζονται στην καινοτομία και σε δυναμικές επιχειρηματικές στρατηγικές. Το 2016 βραβεύτηκε από την Endeavor Global ως Top Job Creator, έχοντας δημιουργήσει 3.500 θέσεις εργασίας στα 135 ξενοδοχεία που διαχειριζόταν τότε.

Επόμενο ήταν ότι μια εταιρεία με τέτοια δυναμική, μέσα στη βαλλόμενη από την κρίση ελληνική αγορά, δεν θα περνούσε απαρατήρητη στα ξένα επενδυτικά κεφάλαια. Το 2015 ήρθε η σημαντική συμφωνία με το επενδυτικό fund SouthΒridge, που της εξασφάλισε πρόσθετα κεφάλαια ύψους 3 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη των επενδυτικών της πλάνων αλλά και την υλοποίηση ενός ακόμα εγχειρήματος, της σύστασης της θυγατρικής HotelBrain Capital. Η τελευταία ουσιαστικά απευθύνεται σε ιδιοκτήτες ξενοδοχείων που προσδοκούν στη βιωσιμότητα και απόδοση των επιχειρήσεών τους χωρίς απαιτούμενη πλέον προσωπική εμπλοκή.

Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία έχει ήδη δημιουργήσει ένα χαρτοφυλάκιο μισθωμένων τουριστικών καταλυμάτων, των οποίων η εμπορική αξία -μέσω της επένδυσης κεφαλαίων με τη σύμφωνη γνώμη των ιδιοκτητών και της επανατοποθέτησής τους στην αγορά- αυξάνεται σημαντικά.

Οι αριθμοί

Οσο για τα συμβόλαια του management, σήμερα υπερβαίνουν τα 200 σε 64 προορισμούς και 10 χώρες (Ελλάδα, Τουρκία, Λίβανος, Κύπρος, Σερβία, Μαυροβούνιο, Αυστρία, Ιταλία, Μαρόκο και Ηνωμένο Βασίλειο).

Τα τελευταία χρόνια η HotelBrain διπλασιάζει τον κύκλο εργασιών και τη λειτουργική της κερδοφορία (EBITDA), ενώ για το 2017 εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει σε κύκλο εργασιών τα 16 εκατ. και σε EBITDA το 1,6 εκατ. ευρώ.

Οι δε πωλήσεις του συστήματος HotelBrain System Sales που εφαρμόζει -δηλαδή οι πωλήσεις των ξενοδοχείων που διαχειρίζεται συνολικά, ανεξάρτητα από τη μορφή συνεργασίας- θα ανέλθουν στα 121 εκατ. ευρώ, σημαντικά βελτιωμένες, κατά 25%, σε σχέση με το 2016. Πέρυσι ο συστημικός τζίρος άγγιξε τα 101 εκατ. (έναντι 72 εκατ. το 2015), ενώ η μέση τιμή δωματίου (ADR) διαμορφώθηκε στα 193 ευρώ, με την πληρότητα στο 70,6%.

Οι αριθμοί καταδεικνύουν τη σταθερά ανοδική διαδρομή της εταιρείας και τον αναπτυσσόμενο χαρακτήρα της. Στα κεντρικά της HotelBrain, τον πυρήνα δηλαδή των στελεχών της εταιρείας που υποστηρίζει όλο το επιχειρηματικό της οικοδόμημα, απασχολούνται σήμερα 80 άτομα, ενώ συνολικά οι εργαζόμενοι στα ξενοδοχεία εντός του χαρτοφυλακίου της ξεπερνούν τους 4.500.

Οπως τονίζει ο κ. Κωνσταντίνος Ζήκος, διευθύνων σύμβουλος της HotelBrain και εξέχουσα προσωπικότητα του ελληνικού τουρισμού (στην κεντρ. φωτ. παραλαμβάνει το βραβείο απ' τα World Travel Awards), καθώς επί των ημερών της προεδρίας του στον ΕΟΤ πραγματοποιήθηκαν τα μεγάλα άλματα της χώρας, «η βράβευση της HotelBrain επιβεβαιώνει ότι στη χώρα μας διαθέτουμε υψηλό επίπεδο παρεχόμενων υπηρεσιών και σημαντικότατη τεχνογνωσία στον τουριστικό κλάδο. Αυτή η τεχνογνωσία είναι που θα μας επιτρέψει να συνεχίσουμε να βελτιώνουμε το προσφερόμενο προϊόν μας, ενώ για πολλά χρόνια αυτό θεωρούνταν και ήταν “ευάλωτο”. Τα τελευταία χρόνια όμως έχει γίνει μια συντονισμένη προσπάθεια από την τουριστική αγορά (θεσμικοί φορείς, ξενοδόχοι, τουριστικά γραφεία κ.τ.λ.) και την Πολιτεία για την αναβάθμιση του ελληνικού τουρισμού. Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, θεωρώ ότι ως HotelBrain, επιλέγοντας την οδό της εξωστρέφειας, συμμετέχουμε με όλες μας τις δυνάμεις. Παράλληλα, έχοντας θέσει ως προτεραιότητα την προβολή και ενίσχυση της εικόνας του τουριστικού προϊόντος και της χώρας μας, διεκδικήσαμε και καταφέραμε να φέρουμε στην Ελλάδα τη διοργάνωση των WTA, ενός ιδιαίτερα σημαντικού θεσμού για τον τουρισμό, καθώς έχει τεράστια δημοσιότητα στα διεθνή τουριστικά και ταξιδιωτικά ΜΜΕ, και πραγματικά είμαστε περήφανοι γι’ αυτό».

Ο κ. Πάνος Παλαιολόγος


Ο πρόεδρος και ιδρυτής της HotelBrain Πάνος Παλαιολόγος, πάντα με την ψυχραιμία και την ηπιότητα που τον διακρίνουν, δηλώνει: «Η βράβευσή μας είναι ιδιαίτερα σημαντική και αποτελεί επιβεβαίωση ότι κάνουμε καλά τη δουλειά μας. Ωστόσο η πιο σημαντική επιβράβευση έρχεται μέσα από την εμπιστοσύνη που μας δείχνουν πάνω από 200 ιδιοκτήτες ξενοδοχείων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, οι οποίοι είναι από παραδοσιακοί ξενοδόχοι μέχρι θεσμικοί επενδυτές και τράπεζες. Ως εταιρεία διαχείρισης, αυτούς έχουμε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντός μας και αυτών τις ανάγκες προσπαθούμε να καλύψουμε. Τους παρέχουμε ένα ευρύ φάσμα επιλογών για να βελτιώσουν τη δραστηριότητά τους και να αντισταθμίσουν τους επιχειρηματικούς τους κινδύνους: από την ανάληψη της πλήρους διαχείρισης της ξενοδοχειακής μονάδας για λογαριασμό τους μέχρι τη μίσθωση της μονάδας από τη HotelBrain ή την ανάληψη της διαχείρισής της με εγγυημένο αποτέλεσμα. Αυτό το κάνουμε για μικρά, μεσαία και μεγάλα ξενοδοχεία, σε όλους τους προορισμούς της Ελλάδας, και το κάνουμε αξιόπιστα, με ανοιχτά χαρτιά και πάντα στη βάση της win-win προσέγγισης. Αυτό θεωρώ είναι το συστατικό που μας διαφοροποιεί και μας δίνει τα βραβεία, ότι προσφέρουμε λύσεις σε κάθε είδους ανάγκη και σε διαφορετικού προφίλ ιδιοκτήτες ξενοδοχείων».



newmoney.gr


Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα