Μάχη επιβίωσης για την 111 ετών επιχείρηση - σύμβολο της Αθήνας

Αντιμέτωπη με τα χρέη της, αλλά και με την ιστορία της είναι η «Notos Com Συμμετοχές», η πρώην «Αφοί Λαμπρόπουλοι». Η εταιρεία, στην οποία τα προβλήματα είχαν ξεκινήσει προ της εκδήλωσης της οικονομικής κρίσης, αλλά επιδεινώθηκαν τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της συρρίκνωσης της ιδιωτικής κατανάλωσης, αναζητεί πλέον «σωσίβιο» μέσω της πλατφόρμας Pillarstone για την αναδιάρθρωση του δανεισμού της και την εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή.

Ξένα funds που ήδη δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά ή έχουν επιχειρήσει στο πρόσφατο παρελθόν να εξαγοράσουν ελληνικές εταιρείες περιλαμβάνουν μέσα στο χαρτοφυλάκιο των στόχων τους τη «Notos Com Συμμετοχές». Ωστόσο, παράγοντες του λιανεμπορίου, βαθείς γνώστες προσώπων και πραγμάτων στην ελληνική αγορά, εμφανίζονται ιδιαιτέρως επιφυλακτικοί για το εάν τελικά θα έχει αίσιο τέλος η προσπάθεια σωτηρίας.

Το ύψος των συσσωρευμένων χρεών προς τράπεζες αλλά και προμηθευτές, τα χαμηλά επίπεδα της κατανάλωσης, παρά τη σχετική ανάκαμψη των λιανικών πωλήσεων, η υποβαθμισμένη πλέον τοποθεσία όπου βρίσκονται τα δύο μεγαλύτερα πολυκαταστήματα της εταιρείας, αλλά και το ξεπερασμένο μοντέλο που αυτά είναι φτιαγμένα είναι τα βασικά στοιχεία που καθιστούν την επιτυχία του εγχειρήματος αρκετά αμφίβολη. Αυτή, μάλιστα, θα είναι ίσως και η τελευταία ευκαιρία για την εμβληματική αυτή εταιρεία, δεδομένου ότι οι προηγούμενες προσπάθειες περικοπής του λειτουργικού κόστους, που περιελάμβαναν μεταξύ άλλων τη διακοπή δραστηριοτήτων θυγατρικών της Notos στο εξωτερικό και σημαντική μείωση μισθών και ωρών εργασίας για το προσωπικό της (έως 25%), δεν φαίνεται να έχουν επιφέρει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό της εταιρείας, το σύνολο των υποχρεώσεών της στις 31 Δεκεμβρίου 2015 ανερχόταν σε 220,44 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων οι δανειακές υποχρεώσεις ήταν περίπου 144 εκατ. ευρώ και οι υποχρεώσεις προς προμηθευτές 43,6 εκατ. ευρώ. Αρκετοί από τους προμηθευτές φέρονται να έχουν επιβάλει αυστηρούς όρους στις συναλλαγές με την επιχείρηση, προκειμένου να μειώσουν την έκθεσή τους σε πιστωτικό κίνδυνο, γεγονός που δημιουργεί συνθήκες ασφυξίας στη λειτουργία της.

Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις, η μείωση είναι συνεχής. Ο τζίρος σε ενοποιημένο επίπεδο από 340 εκατ. ευρώ το 2008 είχε πέσει το 2015 στα 117,67 εκατ. ευρώ, μείωση δηλαδή κατά περίπου 65% στη διάρκεια της κρίσης. Τούτο οφείλεται αφενός στη γενικότερη μείωση της κατανάλωσης, αφετέρου στο γεγονός ότι τα δύο πιο γνωστά πολυκαταστήματα, Notos Galleries και Notos Home, βρίσκονται στην περιοχή της Ομόνοιας, που εδώ και χρόνια βρίσκεται σε βαθιά παρακμή. Δύσκολα τα καταστήματα αυτά θα μπορέσουν να ανταγωνιστούν όσα βρίσκονται στην αναβαθμισμένη τα τελευταία χρόνια περιοχή της πλατείας Συντάγματος. Ακόμη, βεβαίως, και σε άλλες περιοχές, όπως για παράδειγμα στο Golden Hall στο Μαρούσι, η Notos Home οδηγήθηκε στην απόφαση να περιορίσει τον χώρο πώλησης. Οι εποχές που μια επίσκεψη στον «Λαμπρόπουλο» ήταν επιβεβλημένη ή οι εποχές που το άνοιγμα «λίστας γάμου» στο Notos Home ήταν εκ των ων ουκ άνευ έχουν παρέλθει, μάλλον ανεπιστρεπτί.

Από το 1906

Η ιστορία της εταιρείας ξεκινάει το 1906, όταν ο Ξενοφών και ο Βασίλειος Λαμπρόπουλος ίδρυσαν την «Αφοί Λαμπρόπουλοι», η οποία βρισκόταν στη γωνία Αιόλου και Σοφοκλέους. Το 1913 το κεντρικό κατάστημα μεταφέρθηκε στη συμβολή των οδών Αιόλου και Σταδίου (εκεί όπου βρίσκεται και σήμερα) και με τον καιρό επεκτάθηκε και στη Λυκούργου. Το 1968 η επιχείρηση εισήχθη στο Χρηματιστήριο Αθηνών, ενώ το 1999 πέρασε στον έλεγχο του Ομίλου Επιχειρήσεων Παπαέλληνα. Το 2007 η εταιρεία βγήκε από το Χρηματιστήριο.



kathimerini.gr


Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα