Άθλος για την ΕΤΕπ η ολοκλήρωση της παραχώρησης των 14 αεροδρομίων

Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Ένα από τα πιο σύνθετα και δύσκολα στην ιστορία της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων υπήρξε το έργο της παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport-Slentel. 

Όπως αναφέρουν πηγές της ΕΤΕπ, η οποία χρηματοδοτεί με 280 εκατ. ευρώ τα έργα εκσυχρονισμού και ανάπτυξης των αερολιμένων, το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής υπήρξε άθλος.

"Σειρά διαδικασιών που συνήθως λαμβάνουν χώρα ξεχωριστά, όπως η επιλογή του αναδόχου εργολάβου, η εξασφάλιση των χρηματοδοτικών εργαλείων και η επίτευξη συμφωνίας με την πολιτεία, πραγματοποιήθηκαν, παράλληλα, κατά τους τελευταίους πέντε μήνες ως αποτέλεσμα συσσωρευμένων καθυστερήσεων. Η ομάδα της ΕΤΕπ (σ.σ.: περίπου 15-20 άτομα) εργαζόταν ασταμάτητα τα Χριστούγεννα, παραμονές της Πρωτοχρονιάς και το διάστημα που ακολούθησε μέχρι το οικονομικό κλείσιμο της συμφωνίας” αναφέρουν στο Capital.gr από την ΕΤΕπ.

Ταυτόχρονα, στην ΕΤΕπ είχαν να διαχειριστούν τις τριπλές εκλογές του 2015, το κλείσιμο των τραπεζών και τον κίνδυνο εξόδου από την Ευρωζώνη της Ελλάδας, γεγονότα που κατέστησαν μοναδικό, ως προς το βαθμό δυσκολίας, το deal των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.

Παρόλ' αυτά, όπως εξηγούν, η τακτική του κατενάτσιο, που εφάρμοζε, αρχικά, η κυβέρνηση συστηματικά, εν τέλει δεν προκάλεσε σημαντική καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης. 

Και αυτό επειδή η πολυπλοκότητα του έργου, υπήρξε τόσο μεγάλη, που εκ των πραγμάτων απαιτήθηκε χρόνος για να ληφθεί μέριμνα για σειρά παραμέτρων, όπως τα έσοδα από duty free, οι χρεώσεις των υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης, οι χρεώσεις των υπηρεσιών ανεφοδιασμού, η πρόβλεψη για τις θέσεις στάθμευσης και τους εμπορικούς χώρους. Βασικός επίσης, παράγοντας δυσκολίας υπήρξε το γεγονός ότι για 14 αεροδρόμια, διαφορετικού μεγέθους, έπρεπε να πραγματοποιηθούν προβλέψεις, μεταξύ άλλων, για την επισκεψιμότητα και τα έσοδα σε βάθος δεκαετιών.

Ψήφος εμπιστοσύνης

Όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές, η συμμετοχή της ΕΤΕπ στην παροχή συνολικού μακροπρόθεσμου δανεισμού, ύψους 968,4 εκατ. ευρώ, με 25ετή περίοδο αποπληρωμής συνιστά ψήφο εμπιστοσύνης στις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και του τουρισμού. Το έργο αυτό, που είναι το πρώτο του αναπτυξιακού πακέτου Γιούνκερ, θα μεταμορφώσει πλήρως τα ελληνικά αεροδρόμια και ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις για τη δημιουργία ενός υψηλού προδιαγραφών τουριστικού προϊόντος.

Η ΕΤΕπ προγραμματίζει νέες επενδύσεις στις μεταφορές, όπως η νέα γραμμή 4 του μετρό, τα λιμάνια, τα σχολικά κτήρια, ενώ, έως σήμερα, η χρηματοδότηση που έχει παράσχει αντιστοιχεί στο 10% του ΑΕΠ.

Αναπτυξιακή ένεση

Η ιδιωτικοποίηση αποτελεί μεγάλη αναπτυξιακή ένεση για την ελληνική οικονομία.

Εκτός από το τίμημα ύψους 1,234 δισ. ευρώ που εισέπραξε το ελληνικό Δημόσιο, για τα επόμενα 40 χρόνια θα καταβάλλεται ετήσιο πάγιο τίμημα παραχώρησης 22,9 εκατ. ευρώ και ετήσιο μεταβλητό τίμημα παραχώρησης της τάξης του 28,5% των λειτουργικών κερδών της Fraport Greece.

Στο έργο απασχολούνται, ήδη, περισσότερα από 400 άτομα, οι εργασίες ανακατασκευής θα δημιουργήσουν περίπου 2.000 θέσεις εργασίας, ενώ με την έναρξη της παραχώρησης ξεκινούν επενδύσεις σε αερολιμενικές υποδομές της τα΄ξης των 330 εκατ. ευρώ μέχρι το 2020 (η ΕΤΕπ χρηματοδοτεί το ποσό των 280 εκατ.).

Στη συνέχεια, και έως το τέλος της διάρκειας της παραχώρησης, θα γίνουν και πρόσθετες επενδύσεις για τη συντήρηση, την αναβάθμιση και την επέκταση των υποδομών, ανάλογα με το πώς θα εξελίσσεται η επιβατική κίνηση που θα ξεπεράσουν το 1 δισεκατομμύριο ευρώ, όπως έχει ανακοινώσει ο παραχωρησιούχος.


capital.gr

Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα