ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ ΤΗΣ ERGON ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ

[ERGONCON][slideshow]

Cosco: Τα παζάρια των Κινέζων και οι εργολαβίες στον ΟΛΠ

Της Μαριάννας Τζάννε

Τα σκληρά παζάρια και οι κλειστές διαδικασίες της Cosco σε δυο διαγωνισμούς για τις συμβάσεις του ανεξάρτητου μηχανικού, τις μελέτες αλλά και την διαχείριση έργου (project management) στον ΟΛΠ, έχουν ανάψει φωτιές στην αγορά των τεχνικών συμβούλων.

Όσοι μέμφονται τις διαγωνιστικές διαδικασίες των Κινέζων, μιλούν για διαδικασίες έξω από τα ευρωπαϊκά στάνταρς, που προδιαγράφουν τι θα επακολουθήσει στους μεγάλους διαγωνισμούς της εταιρείας το επόμενο διάστημα.

Η Cosco έχει δεσμευτεί για επενδυτικό πρόγραμμα ύψους περίπου 300 εκατ. έως το 2021, από τα οποία εντός του έτους προβλέπεται να δαπανηθούν 137 εκατ. ευρώ. Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, αν ακολουθήσει ο ΟΛΠ την μέχρι σήμερα πρακτική, τότε είναι σαφές, ότι από τα έργα στο λιμάνι, θα επωφεληθούν όσοι διατηρούν στενούς δεσμούς με την εταιρεία, αποκλείοντας την ανάπτυξη υγιούς ανταγωνισμού.

Οι χειρισμοί της Cosco μπήκαν ξανά στο μάτι της αγοράς με δύο πρόσφατες προσκλήσεις για την ανάδειξη των εταιρειών που θα αναλάβουν τις συμβάσεις του ανεξάρτητου μηχανικού και το project management.

Στον πρώτο διαγωνισμό, συμμετείχε η Iσπανική Eptisa σε συνεργασία με το ελληνικό γραφείο Pantec Παπαϊωάννου και η Αμερικανική Hill International. Σύμφωνα με πληροφορίες του newmoney.gr, το έργο ανατέθηκε στους Αμερικανούς με την διαφορά ότι από την προσφορά των 6,5 εκατ. ευρώ που κατέθεσαν, οι Κινέζοι ζήτησαν βελτιωτική προσφορά, την οποία η Hill International κατέβασε στα 2,4 εκατ. ευρώ! Ακόμη και αν ισχυριστεί κανείς ότι η προσφορά της ήταν υπερκοστολογημένη, εντύπωση έχει προκαλέσει το πολύ χαμηλό τίμημα σε σχέση με την αρχική προσφορά κάτι που σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, εγείρει ερωτηματικά όσον αφορά την ποιότητα και τις προδιαγραφές του έργου.

Αίσθηση όμως έχει προκαλέσει και ο δεύτερος διαγωνισμός της Cosco για τη σύμβαση που αφορά τις μελέτες και το project management, προσελκύοντας τέσσερα μεγάλα ελληνικά και διεθνή γραφεία. Πρόκειται για τη Salfo, το σχήμα Eptisa-Pantec, τη DomosFeron με την βελγική Tractelbel και το γραφείο μελετών λιμενικών έργων Ρογκάν και Συνεργάτες σε συνεργασία με την Oλλανδική Royal Hasconing.

Κατά πληροφορίες, στις προσφορές υπήρξαν μεγάλες διακυμάνσεις μεταξύ των υποψηφίων. Η προσφορά της Salfo διαμορφώθηκε σε 10,5 εκατ. ευρώ, στα 5,7 εκατ. ευρώ της Eptisa, στα 5,3 εκατ. ευρώ της DomosFeron και στα 11 εκ. ευρώ της Ρογκάν. Υπάρχουν πληροφορίες που δεν έχουν επιβεβαιωθεί ότι η προσφορά του ελληνικού γραφείου με τους Βέλγους αναπροσαρμόστηκε κατόπιν Κινεζικών παραινέσεων κάτω από τα 5 εκατ. ευρώ.

Όσοι σχολιάζουν το αποτέλεσμα επικρίνουν την διαδικασία και μιλούν για εταιρεία (σ.σ DomosFeron) που έχει αναπτύξει στενούς δεσμούς με την Cosco, καθώς υπήρξε τεχνικός της σύμβουλος για την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ. Η DomosFeron έχει αναλάβει επιπλέον την διαχείριση έργου και το σχεδιασμό στο νέο προβλήτα πετρελαιοειδών, έργο αξίας 23,3 εκατ. ευρώ, στο δυτικό προβλήτα ΙΙΙ, συνολικού προϋπολογισμού 123 εκατ. ευρώ, την ανακατασκευή του προβλήτα ΙΙ και τον ανατολικό προβλήτα ΙΙΙ αξίας 123,9 εκατ. ευρώ. Τις δύο πρώτες συμβάσεις έχει αναλάβει με απευθείας ανάθεση η τεχνική εταιρεία Τεκάλ.

Σύμφωνα μάλιστα με την ιστοσελίδα της DomosFeron, οι πέντε από τους επτά πελάτες της, έχουν σχέση με το λιμάνι και την Cosco. Ανάμεσα σε αυτούς είναι και η Τεκάλ, με την οποία οι ιδρυτές της DomosFeron διαθέτουν και συγγενική σχέση.

Αν και η Cosco αποτελεί ιδιωτική εταιρεία, πράγμα που σημαίνει ότι κανείς δεν μπορεί να την εμποδίσει να ακολουθεί δικούς τους κανόνες, οι ακραίες διαφορές στις προσφορές, αλλά και οι όροι και οι συνθήκες που υιοθετεί στις εργολαβίες της, δημιουργούν ερωτήματα και μπαίνουν στο μικροσκόπιο της αγοράς που σημειωτέον δεν έχει ούτε το δικαίωμα των ενστάσεων.


newmoney.gr

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

[ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ][stack]

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ

[ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ][btop]

ΕΝΕΡΓΕΙΑ

[ΕΝΕΡΓΕΙΑ][grids]

TECHNEWS

[ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ][btop]