Γιατί θα αργήσουν πολύ ακόμη τα ιπτάμενα αυτοκίνητα

Η ιδέα είναι σίγουρα «πιασάρικη». Αποφύγετε την κίνηση στις πηγμένες μεγαλουπόλεις πετώντας από πάνω της. Γρήγορα, ήσυχα, καθαρά, οικονομικά.

Το μόνο που χρειάζεται είναι ένας νέος τύπος ηλεκτρικού οχήματος που θα μπορεί να απογειώνεται και να προσγειώνεται κάθετα, δηλαδή ένα όχημα VTOL (vertical take-off and landing). Τα οχήματα αυτά θα ξεκινούν από ειδικούς σταθμούς (vertiports) μέσα στην πόλη, πιθανότατα σε ταράτσες κτιρίων. Και, κάποια στιγμή στο μέλλον, θα είναι μη επανδρωμένα.

Είναι μια ιδέα που έχει συνεπάρει όσο λίγες τη Silicon Valley και τους επικεφαλής των μεγάλων εταιρειών τεχνολογίας. Αυτή την εβδομάδα η Uber Technologies αποκάλυψε τα πρώτα βήματά της προς αυτή την κατεύθυνση, ανακοινώνοντας τη συνεργασία της με πέντε εταιρείες που θα αναλάβουν να αναπτύξουν διάφορες πτυχές τους εγχειρήματος, προκειμένου η χρήση VTOL οχημάτων να γίνει κάτι εύκολο και προσιτό. Οι πρώτες δοκιμές αναμένονται το 2020 στο Ντάλας και το Ντουμπάι, δύο πόλεις με κυκλοφοριακά προβλήματα που υποστηρίζουν ένθερμα την ιδέα.

«Αν δεν φυτέψεις τους σπόρους για τα επόμενα 5-10 χρόνια, δεν θα έχεις εταιρεία σε 5-10 χρόνια», δήλωσε ο επικεφαλής προιόντων της Uber, Τζεφ Χόλντεν. Πολλές startup θέλουν να φέρουν πιο κοντά την ημέρα που όλοι θα έχουμε ιπτάμενα αυτοκίνητα, αλλά οι Uber και οι συνεργάτες της βλέπουν τα ιπτάμενα ταξί ως το λογικό πρώτο βήμα.

Αλλά για να φτάσουμε ως εκεί, τα προβλήματα που πρέπει να λυθούν και τα εμπόδια που πρέπει να ξεπεραστούν, τόσο τεχνολογικά όσο και νομικά, είναι υπερβολικά πολλά.

Κανείς δεν έχει καταφέρει να κατασκευάσει ένα όχημα σαν αυτό που οραματίζεται η Uber, πόσο μάλλον ένα που θα μπορεί να μεταφέρει τρεις ή τέσσερις ανθρώπους αθόρυβα με μπαταρίες που να κινούν πολλαπλούς προωθητικούς ρότορες. Η τεχνολογία των μπαταριών χρειάζεται ακόμη πολλά χρόνια προκειμένου αυτές να γίνουν μικρότερες και ελαφρύτερες, δύο στοιχεία απαραίτητα σε ένα αποτελεσματικό VTOL.

Ακόμη και το απλό ζήτημα της ονομασίας δεν είναι τόσο απλό. Ιπτάμενο αυτοκίνητο; Όχι, το μελλοντικό όχημα με πολλαπλούς ρότορες δεν θα μοιάζει καθόλου με αυτοκίνητο. Ούτε πρόκειται για ένα μικρότερο, πιο προηγμένο ελικόπτερο.

Όσο για τους αυτοκινητιστές, δύσκολα θα αφήσουν τα παραδοσιακά οχήματα για ιπτάμενα. Μάλιστα, τα VTOL μπορεί να είναι δύσκολο να πιάσουν ακόμη και ως ταξί. Δεδομένης της προσπάθειας να είναι η εναέρια μεταφορά κάτι οικονομικό, μια υπηρεσία για τις μάζες, τα ιπτάμενα λεωφορεία ακούγονται πιο προσιτά.

Ενώ κάθε νέο σχέδιο αεροσκάφους θα χρειάζεται νέους κανόνες, νέα πρότυπα, νέα πιστοποιητικά έγκρισης αυτών των προτύπων από την κυβέρνηση, καθώς και δοκιμές λογισμικού καθώς θα χρειάζονται προγράμματα για την πτήση του αεροσκάφους.

Παρά τα προβλήματα και αναπάντητα ερωτήματα, οι συνήθεις ύποπτοι μπαίνουν στη σειρά.

Η Bell Helicopter της Textron θεωρεί ότι η αρχή θα γίνει με υβριδικές μηχανές, που στη συνέχεια θα εξελιχθούν σε πλήρως ηλεκτρικές. Η Embraer που, όπως και η Bell, κατασκευάζει τόσο πολιτικά όσο και στρατιωτικά αεροσκάφη, στοχεύει επίσης στην παραγωγή VTOL οχημάτων, και στην ανάπτυξη τεχνολογιών που θα τους επιτρέπουν να είναι αυτοοδηγούμενα.

Η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας των ΗΠΑ, βλέποντας τόση προθυμία από τις εταιρείες τεχνολογίας, ήδη προσπαθεί να μελετήσει μελλοντικούς κανόνες πτήσης και ασφάλειας. Αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα όλων είναι η ενσωμάτωση των VTOL στον εναέριο χώρο των ΗΠΑ. Αυτή τη στιγμή υπάρχει πρόβλημα με τα ερασιτεχνικά drones, πόσο μάλλον με ιπτάμενα οχήματα πάνω από πόλεις...


insider.gr


Εγγραφείτε στο newsletter για τα τελευταία επιχειρηματικά και επενδυτικά νέα