ΓΝΩΜΕΣ: Χτίζοντας ένα συναρπαστικό employer brand (Μέρος Α’)

της Βίκης Χαρίτου* |

Είναι γεγονός ότι όλο και μεγαλύτερη σημασία δίνεται σήμερα στην δημιουργία και την επικοινωνία δυνατών εργοδοτικών brands. Συνέδρια, ομιλίες και παρουσιάσεις έχουν ως βασικό τους στόχο εκτός από την προώθηση μιας εταιρείας σε δυνητικούς πελάτες και την προβολή της εταιρείας ως το ιδανικό μέρος για να δουλέψει και να εξελιχτεί κάποιος, προσελκύοντας ταλέντα και εργαζομένους με εξειδικευμένο εργασιακό skill set.

Έρευνες αποδεικνύουν ότι παρά την οικονομική ύφεση και τα μειωμένα budgets, οι περισσότερες εταιρείες δείχνουν διατεθειμένες να αυξήσουν ως και κατά 33% τα ποσά που θα δαπανήσουν για να χτίσουν ένα αξιόπιστο employer brand.

Η ικανότητα να προσελκύσει και να διακρατήσει τα πιο δυνατά ταλέντα της αγοράς είναι κλειδί για κάθε οργανισμό, ιδιαιτέρως σε πολύ ανταγωνιστικές αγορές όπου η ζήτηση ταλαντούχων εργαζομένων είναι υψηλή.

Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε το πως ένας οργανισμός μπορεί να ενδυναμώσει τη σχέση του με το υπάρχον και δυνητικό ανθρώπινο δυναμικό, αλλά και τους διαφόρους εμπλεκόμενους (stakeholders) μέσα από την κατάλληλη επικοινωνία των αρχών, αξιών και της κουλτούρας του οργανισμού δημιουργώντας μια ισχυρή εργοδοτική μπράντα (employer’s brand).

Τί είναι το employer brand;

Ο όρος «employer brand» αναφέρεται στις πεποιθήσεις που έχουν οι βασικοί εμπλεκόμενοι και πιο συγκεκριμένα το υπάρχον και δυνητικό ανθρώπινο δυναμικό για κάποιον οργανισμό. Έχει να κάνει με το πως βλέπουν την εταιρεία, με το πως την «πουλάνε στην αγορά», μέχρι το πως φαντάζονται ότι θα ήταν αν δουλεύανε για αυτόν τον οργανισμό. Ένα αποτελεσματικό employer brand προβάλει τον οργανισμό σαν ένα πολύ καλό εργοδότη, αλλά και σαν ιδανικό τόπο εργασίας και φυσικά βοηθάει πολύ στο κομμάτι των προσλήψεων, της διακράτησης των εργαζομένων και γενικά της εργοδοτικής εικόνας της επιχείρησής σας στην αγορά. Έχει να κάνει επομένως πολύ με το πόσο αποτελεσματικά επικοινωνείται η προσωπικότητα, η κουλτούρα και οι αξίες ενός οργανισμού. Αφορά κάθε επαφή του οργανισμού με τον εργαζόμενο - αρχής γενομένης από τη διαδικασία επιλογής του - και επεκτείνεται και στη διάρκεια της εργασιακής συνεργασίας τους μέσω της εκπαίδευσης, της ανάπτυξης και εξέλιξης του εργαζομένου, ακόμα και μετά την ενδεχόμενη αποχώρησή του από την εταιρεία.

Τα υπέρ ενός δυνατού employer brand

Ένα ξεκάθαρο employer brand προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα σε έναν οργανισμό. Μπορεί να επηρεάσει θετικά τον αριθμό και την ποιότητα των βιογραφικών και των αιτήσεων για εργασία στον οργανισμό, προσελκύοντας ταλαντούχους και προσοντούχους υποψηφίους.

Σε εταιρείες όπου οι εταιρικές αξίες και οι επιθυμητές από τον οργανισμό συμπεριφορές έχουν γίνει κτήμα από το ανθρώπινο δυναμικό του, παρατηρείται αύξηση της πίστης (loyalty) και της αφοσίωσης των εργαζομένων (employee engagement). Όσο μεγαλύτερη η αφοσίωση και η παρακίνηση των εργαζομένων, τόσο μεγαλύτερος ο αντίκτυπος στα εταιρικά αποτελέσματα και στη διακράτηση των εργαζομένων (retention).Υψηλό retention σημαίνει για τον οργανισμό ότι έχει στο δυναμικό του ταλαντούχους εργαζομένους, με γνώση και εμπειρία στο αντικείμενό τους, χαμηλό turnover δυναμικού και άρα παρακώλησης της παραγωγικής λειτουργίας.

Επιπλέον, υψηλά επίπεδα πίστης στον οργανισμό οδηγούν σε χαμηλότερο ρίσκο προσέλκυσης ταλαντούχων εργαζομένων από τον ανταγωνισμό, μειώνοντας έτσι τα κόστη προσέλκυσης και διακράτησης νέων εργαζομένων.

Αναπτύξτε το δικό σας employer brand

Τα βασικά ερωτήματα που καλείστε να απαντήσετε στη διαδικασία διαμόρφωσης του εργοδοτικού brand της εταιρείας σας, είναι τα εξής:
  • Ποιά είναι τα πιο ελκυστικά χαρακτηριστικά του οργανισμού σας στους νυν και πιθανούς εργαζομένους του;
  • Ποιοί επαγγελματικοί ρόλοι εντός της εταιρείας είναι οι πιο σημαντικοί για την επιτυχία της εταιρείας και τί πρέπει να κάνετε για να προσελκύσετε τα καλύτερα ταλέντα σε αυτούς τους ρόλους;
  • Ποιά είναι τα τυπικά χαρακτηριστικά και δεξιότητες των νυν εργαζομένων και ποιές είναι οι μελλοντικές φιλοδοξίες τους;
  • Ποιές είναι οι τρέχουσες πεποιθήσεις των εργαζομένων εντός του οργανισμού και πώς αυτές επηρεάζουν τη δυνατότητα προσέλκυσης των καλύτερων ταλέντων από την αγορά;
Έχοντας επαρκώς αναλύσει και κατανοήσει τα παραπάνω, μπορείτε να συνειδητοποιήσετε το σημερινό status του brand σας, να οραματιστείτε το πως θα μπορούσε να είναι το δικό σας employer brand και τα βήματα για να επιτευχθεί αυτό που έχετε φανταστεί. Όλα αυτά αποτελούν τη βάση για το δικό σας employer brand strategy.

Είθισται η ευθύνη και η διαχείριση του employer brand να ανήκει στα τμήματα του HR, της Επικοινωνίας και του Marketing. Στην πράξη όμως όλοι μέσα σε έναν οργανισμό είναι υπεύθυνοι για την εργοδοτική μπράντα και κυρίως το top management team. Μια τέτοια ευθύνη δεν μπορεί να βαραίνει τις πλάτες των εργαζομένων. Εκείνοι στην πραγματικότητα αντικατοπτρίζουν το πώς ο οργανισμός τους αντιμετωπίζει και τους συμπεριφέρεται. Αληθινή δέσμευση των εργαζομένων (employee engagement) προκύπτει όταν το brand έχει ενσωματωθεί με την κουλτούρα του οργανισμού, είναι στην καθημερινότητα όλων και καθοδηγείται από το leadership team που δίνει και το παράδειγμα. Αν ξεκάθαρα το management team καταστρατηγεί τις branded αξίες του οργανισμού, αυτό θα αποτυπωθεί στην κουλτούρα του οργανισμού και στις συμπεριφορές του προσωπικού, όσο καλή κι αν είναι η επίσημη επικοινωνιακή στρατηγική που πρεσβεύει το αντίθετο.

Ευθυγραμμίστε το employer με το εμπορικό brand

Ο εργοδότης και το brand που εκπροσωπεί πρέπει να είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι ώστε να προβάλλεται ο οργανισμός αποτελεσματικά και ολοκληρωμένα. Αν δεν υπάρχει σαφής σύνδεση με το πως παρουσιάζεται μια εταιρεία στην αγορά και το πως την βιώνουν και αντιλαμβάνονται οι εργαζόμενοί της, το employer brand αυτής της εταιρείας θα μοιάζει διφορούμενο και θα αποτύχει να πείσει τους νυν και τους πιθανούς εργαζομένους του. Το προσωπικό μιας εταιρείας μπορεί να είναι οι πιο αφοσιωμένοι πρεσβευτές της ή οι χειρότεροι επικριτές της.

Είναι επομένως πολύ βασικό όλοι οι εργαζόμενοι να βιώνουν το brand. Να επιδεικνύουν τις επιθυμητές αξίες, συμπεριφορές και πεποιθήσεις που το employer brand εκπροσωπεί. Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι αυτού του είδους η δέσμευση εκ μέρους των εργαζομένων δε συμβαίνει «σε μια νύχτα». Για να χτίσετε με επιτυχία το δικό σας employer brand πρέπει να επενδύσετε στο υπάρχον προσωπικό. Δεν αρκεί μόνο η διαφήμιση μιας εταιρικής κουλτούρας καινοτομίας, φιλοδοξίας και εξέλιξης αν η πραγματικότητα που βιώνει το προσωπικό είναι τελείως διαφορετική. Το καλύτερο employer brand μιας εταιρείας αναδεικνύει τις θετικές πλευρές ενός οργανισμού, αλλά ταυτόχρονα παραμένει ρεαλιστικό και συνώνυμο με την πραγματικότητα που βιώνουν οι εργαζόμενοί της.

Με πληροφορίες από το realstaffing.com


*Human & Financial Services Consultant και Executive Coach & OD Consultant

Πηγή: epixeiro.gr