Ξεκινά η πολύμηνη αντίστροφή μέτρηση για τη λειτουργία του Κέντρου Πολιτισμού Ι.Σ.Νιάρχος

Αντίστροφα μετρά, πλέον, ο χρόνος, έως ότου το Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Νιάρχος να είναι έτοιμο να ανοίξει τις πύλες του για το κοινό. Μέχρι τότε, το κοινό μπορεί να πάρει μία "γεύση" του χώρου, μέσα από τη σειρά εκδηλώσεων "Metamorphosis", που θα διαρκέσει ως την Κυριακή 26 Ιουνίου.

Το έργο, ως φυσικό αντικείμενο, έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και απομένουν οι τελικές δοκιμές, κυρίως δοκιμές λειτουργίας και συστημάτων. Επίσης, συνεχίζονται οι αρχαιολογικές ανασκαφές, που, πλέον, γίνονται σε περιορισμένη έκταση ενάμισι στρέμματος, και τις έχει αναλάβει το υπουργείο Πολιτισμού.

Έως τα τέλη Ιουλίου αναμένεται να παραδώσει ο εργολάβος το έργο στο Ίδρυμα Νιάρχος, ενώ αμέσως μετά θα ξεκινήσει η διαδικασία παράδοσης της μίας και μοναδικής μετοχής της εταιρείας "Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος ΑΕ" από το Ίδρυμα στο ελληνικό Δημόσιο. Στη συνέχεια, το σύνολο του σημερινού Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας θα παραιτηθεί και θα διοριστεί νέο από το Δημόσιο. Την ίδια περίοδο θα ξεκινήσει η διαδικασία της μετεγκατάστασης της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και της Εθνικής Βιβλιοθήκης στα νέα κτίρια, ενώ το Κέντρο Πολιτισμού αναμένεται να ανοίξει τις πύλες του για το κοινό το δεύτερο τρίμηνο του 2017.

Μία πρόγευση του ολοκληρωμένου πια έργου μπορεί να πάρει το κοινό μέσα από το πρόγραμμα εκδηλώσεων "Metamorphosis", το οποίο ξεκίνησε χθες και θα διαρκέσει έως την Κυριακή. Την καλλιτεχνική επιμέλεια του προγράμματος έχει η γενική διευθύντρια συναυλιών και διαλέξεων του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης, Λίμορ Τόμερ και προσκεκλημένη καλλιτεχνική διευθύντρια του προγράμματος είναι η διεθνούς φήμης καλλιτέχνης Λόρι Άντερσον. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.

Όπως εξήγησε σήμερα, κατά τη διάρκεια συνομιλίας του με τον αρχιτέκτονα του έργου, Ρέντσο Πιάνο, ενώπιον δημοσιογράφων, ο πρόεδρος του Ιδρύματος Νιάρχος, Ανδρέας Δρακόπουλος, μετά την ολοκλήρωση των τετραήμερων εκδηλώσεων και μέχρι την παράδοση του έργου στο ελληνικό κράτος το πάρκο, η Όπερα και η Βιβλιοθήκη θα παραμείνουν κλειστά. Ωστόσο, το κοινό θα έχει πρόσβαση στις αθλητικές υποδομές που υπάρχουν στα δυτικά του συγκροτήματος, στην Αγορά και στην έκθεση "Φως και Χρώμα ελληνικό στη ζωγραφική του Τέτση", που λειτουργεί μέχρι τις 31 Ιουλίου στο κτίριο υποδοχής της Αγοράς, τον χώρο, δηλαδή, που ενώνει τα κτίρια της όπερας και της βιβλιοθήκης. Επίσης, όλο τον Ιούλιο θα φιλοξενείται σειρά εκδηλώσεων στο Κέντρο Επισκεπτών του Κέντρου Πολιτισμού. Όπως επεσήμανε ο κ. Δρακόπουλος, υπάρχει η σκέψη να ανοίξει για το κοινό και το πάρκο.

Μετά την παράδοση του έργου στο ελληνικό Δημόσιο το μεγάλο στοίχημα θα είναι η λειτουργία του Κέντρου Πολιτισμού. Ο πρόεδρος του Ιδρύματος Νιάρχος διευκρίνισε ότι "αν το κράτος διαχειριστεί σωστά την υποδομή, εμείς θα είμαστε εκεί, καλή τη πίστη, να βοηθήσουμε με τον προϋπολογισμό και με κάποια προγράμματα. Επίσης, αν μας το ζητήσουν οι δύο φορείς, Εθνική Λυρική Σκηνή και Εθνική Βιβλιοθήκη, θα προσπαθήσουμε να βοηθήσουμε. Δεν το κάνουμε για να πατρονάρουμε κανέναν, θέλουμε να βοηθήσουμε στη σωστή διαχείριση". Το επόμενο στάδιο, πρόσθεσε, "είναι συνάρτηση της κυβέρνησης και της κοινωνίας, που πρέπει να το σεβαστούν και να το αξιοποιήσουν με τον κατάλληλο τρόπο".

Το Ίδρυμα, σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών, έχουν καταρτίσει προϋπολογισμούς για τη μελλοντική λειτουργία του Κέντρου Πολιτισμού και κατά τον κ. Δρακόπουλο "δεν είναι τόσο τρελά τα νούμερα. Οι αριθμοί εξαρτώντα από το πόσες ώρες θα λειτουργεί".

Ο αρχιτέκτονας του έργου, Ρέντσο Πιάνο, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι "οι πόλεις χρειάζονται τέτοιου είδους κέντρα γιατί δίνουν ελπίδα, κάνουν τους ανθρώπους να αισθάνονται την ομορφιά και αν αυτό συμβεί σε εποχή κρίσης είναι ακόμα πιο σημαντικό". Ο κ. Πιάνο τόνισε ότι η ιδέα πίσω από το έργο ήταν να έχει ως επίκεντρο τον άνθρωπο. "Αυτό σημαίνει ανθρωπισμός, όχι μόνο να κατασκευάζεις, αλλά να σκέφτεσαι τον άνθρωπο, να εμπνέεις τους άλλους και να εμπνέεσαι από αυτούς", σημείωσε. Τέλος, ζήτησε να συνδεθεί καλύτερα το Κέντρο Πολιτισμού με την υπόλοιπη πόλη, με τη βοήθεια των μέσων μαζικής μεταφοράς.


Ξενάγηση στο Κέντρο Πολιτισμού
Κατά την είσοδό του στο συγκρότημα του Κέντρου Πολιτισμού, ο επισκέπτης έρχεται πρώτα σε επαφή με ένα από τα κύρια στοιχεία αυτού, που είναι το πάρκο. "Από την αρχή μιλούσαμε για ένα τριπλό έργο: τη Βιβλιοθήκη, την Όπερα και το πάρκο, που είναι εξίσου σημαντικό με τα κτίρια", ανέφερε ο κ. Δρακόπουλος. Το πάρκο είναι φυτεμένο με 1.450 δέντρα, 280.000 θάμνους και φυτά εδαφοκάλυψης.

Από το πάρκο και διαμέσου διαδρομών με ήπια ανοδική κλίση, ο επισκέπτης ανεβαίνει προς τον τεχνητό λόφο, κάτω από τον οποίο έχουν χωροθετηθεί οι κτιριακές εγκαταστάσεις της Εθνικής Βιβλιοθήκης και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Η άνοδος του επισκέπτη προς τα κτίρια γίνεται κατά μήκος του γεμάτου με νερό καναλιού. Όπως εξήγησε ο τεχνικός διευθυντής του Ιδρύματος Νιάρχος, Θεόδωρος Μαραβέλιας, στόχος του αρχιτέκτονα με τη δημιουργία του καναλιού ήταν η αποκατάσταση, έστω και σε συμβολικό επίπεδο, του παλαιότερου χαρακτήρα της Καλλιθέας ως παραθαλάσσιας πόλης. Το κανάλι τροφοδοτείται με νερό από τη θάλασσα.

Φτάνοντας στο επίπεδο των κτιρίων, ο επισκέπτης συναντά πρώτα το κεντρικό σημείο όλου του συγκροτήματος, που είναι η Αγορά. Πρόκειται για εξωτερικό χώρο που οριοθετείται από τα υαλοστάσια των κτιρίων. Από εδώ γίνεται η είσοδος προς την Εθνική Βιβλιοθήκη και την Εθνική Λυρική Σκηνή. "Η Αγορά είναι το έμβλημα, όπου όλες οι διαφορές εξαλείφονται, υπάρχει ανεκτικότητα απέναντι στους άλλους, οι άνθρωποι μοιράζονται αξίες, υπάρχει συμβίωση και συντροφικότητα απέναντι στους άλλους", παρατήρησε ο κ. Πιάνο.

Στα δεξιά της Αγοράς, ο επισκέπτης εισέρχεται στο κτίριο της Βιβλιοθήκης, ενώ στα αριστερά βρίσκεται η Όπερα και τα δύο κτίρια ενώνονται με τον χώρο υποδοχής της Αγοράς. Στον χώρο υποδοχής εκτίθεται, ήδη, το κύπελλο του Σπύρου Λούη. Όλο το σύμπλεγμα κτιρίων εντυπωσιάζει με την αίσθηση διαφάνειας που προσφέρει και την αξιοποίηση του φυσικού φωτισμού.

Στο κτίριο της Βιβλιοθήκης, οι τοίχοι της οποίας είναι παντού επενδυμένοι με ράφια για τοποθέτηση βιβλίων, θα φιλοξενηθούν οι 700.000 τόμοι της Εθνικής Βιβλιοθήκης, ενώ η σχεδιασμένη χωρητικότητα είναι για δύο 2.000.000 τόμους. Στόχος είναι, όπως τόνισε ο κ. Μαραβέλιας, η Εθνική Βιβλιοθήκη να μετατραπεί από μία ακαδημαϊκή βιβλιοθήκη σε μία βιβλιοθήκη προσβάσιμη στο ευρύτερο κοινό.

Το κτίριο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής απαρτίζεται από περίπου 900 δωμάτια. Κυριαρχούν η κεντρική σκηνή της όπερας, με χωρητικότητα 1.400 ατόμων, και η εναλλακτική σκηνή, που μπορεί να φιλοξενήσει πολλών ειδών εκδηλώσεις με κοινό 400 έως 450 ατόμων. Στην κύρια αίθουσα δεσπόζει η σκηνή, μία από τις μεγαλύτερες στον κόσμο, μεγαλύτερη και από τη σκηνή της Metropolitan Opera της Νέας Υόρκης. Η αξία της πενταπλής σκηνής (απαρτίζεται από την κύρια σκηνή, την πίσω σκηνή, την αριστερή και δεξιά σκηνή και το υποσκήνιο) είναι, μεταξύ άλλων, ότι μπορεί μέσα στο ίδιο Σαββατοκύριακο να φιλοξενήσει δύο διαφορετικές παραγωγές με πλήρη σκηνικά η κάθε μία.

Στην κεντρική αυτή αίθουσα υπάρχει ατομική οθόνη σε καθε κάθισμα, στο οποίο θα αναγράφεται οτιδήποτε έχει σχέση με την παράσταση. Επίσης, υπάρχει ειδικό σύστημα που ενισχύει τον ήχο για άτομα με προβλήματα ακοής, ενώ έχουν προβλεφθεί και ειδικές θέσεις για άτομα με κινητικά προβλήματα.

Στον όγδοο όροφο αυτού του κτιρίου έχει διαμορφωθεί ο "Φάρος", ένας πολυχώρος εκδηλώσεων με μοναδική θέα σε όλη την Αθήνα. Πάνω από τον Φάρο βρίσκεται και το ενεργειακό στέγαστρο, ένα κατασκευαστικό και τεχνικό επίτευγμα, που καλύπτεται από φωτοβολταϊκά πάνελ και παράγει ηλεκτρική ενέργεια.

ΑΠΕ - ΜΠΕ