Το σούπερ μάρκετ του μέλλοντος

Κι όμως, υπάρχει ένα σούπερ μάρκετ χωρίς συσκευασίες! Ενα σούπερ μάρκετ χύμα, όπου όλα είναι τακτοποιημένα, αλλά σε χύδην μορφή και πωλούνται χωρίς συσκευασία. Δεν είναι φαντασία, αλλά μια όψη του μέλλοντός μας, παρότι μοιάζει με τα παλιά μπακάλικα.

Σύμφωνα με την εφημερίδα «Καθημερινή», ήδη στο Βερολίνο, στη συνοικία Κρόιτσμπεργκ, έχει ανοίξει εδώ και μερικούς μήνες το πρώτο σούπερ μάρκετ χωρίς συσκευασίες. Πρόκειται για το Original Unverpackt (σημαίνει «αυθεντικό απακετάριστο») και αποτελεί πρωτοβουλία δύο νέων γυναικών, της Σάρα Βολφ και της Μιλένα Γκλιμπόφσκι.

Το εντυπωσιακό είναι πως το Original Unverpackt προσφέρει 600 διαφορετικά είδη, από μακαρόνια και όσπρια μέχρι σαμπουάν και είδη μαναβικής, τα οποία όλα πωλούνται χωρίς συσκευασία, με το κιλό. Φρούτα και λαχανικά βρίσκονται πάνω σε πάγκους και σε μεγάλα δοχεία, ξηροί καρποί και όσπρια αποθηκεύονται σε μεγάλα δοχεία, τα οποία φέρουν κατάλληλα στόμια για ελεγχόμενη ροή. Το ίδιο γίνεται και με τα υγρά προϊόντα, όπως σαμπουάν, απορρυπαντικά κ.τ.λ. Ο πελάτης πρέπει να φέρει δικά του σκεύη (βάζα, μπουκάλια κ.λπ.), τα οποία βεβαίως χρησιμοποιούνται ξανά. Τα σκεύη αυτά ζυγίζονται στην είσοδο και στη συνέχεια αφαιρείται το βάρος τους στο ταμείο.

www.ergon-consultants.gr

Σε τρεις ανάγκες προσπαθεί να ανταποκριθεί το Original Unverpackt: Πρώτον, στη μείωση των απορριμμάτων που παράγονται και των οποίων οι συσκευασίες τροφίμων αποτελούν μεγάλο μέρος. Οι κάδοι απορριμμάτων ή ανακύκλωσης, αλλά και οι δρόμοι των σύγχρονων πόλεων, γεμίζουν με είδη συσκευασίας (πλαστικά, γυάλινα κ.λπ.). Γι' αυτό είναι μεγάλη ανάγκη να μειωθούν οι συσκευασίες, των οποίων ακόμη και η ανακύκλωση κοστίζει. Το σούπερ μάρκετ χωρίς συσκευασία προβάλλει συνολικά το οικολογικό του προφίλ, καθώς μεγάλο μέρος των προϊόντων του είναι βιολογικό, ενώ αποφεύγει προϊόντα που έρχονται από μακριά, δημιουργώντας καυσαέρια και εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου.

Δεύτερον, στην αντιμετώπιση του προβλήματος της περίσσειας τροφίμων που καταλήγουν στα σκουπίδια, μια περιβαλλοντική επιβάρυνση με έντονη ηθική διάσταση σε μια εποχή λιτότητας, φτώχειας, ακόμα και πείνας. Πράγματι, με τη δυνατότητα να αγοράσει ο πελάτης ακριβώς την ποσότητα που χρειάζεται (και όχι όσο περιέχει η συσκευασία ή, ακόμη χειρότερα, όσα χωρούν στα μεγάλα πακέτα των προσφορών), μπορεί να περιοριστεί το πρόβλημα. Τρίτον, στη μείωση του κόστους των προϊόντων, καθώς η συσκευασία επιβαρύνει σημαντικά (από 5% - 30%) την τελική τιμή.

Στην Ελλάδα, βεβαίως, δεν υπάρχει κάποια ανάλογη προσπάθεια, η οποία, εξάλλου, είναι μοναδική στην Ευρώπη. Υπάρχει όμως πώληση χύμα πολλών προϊόντων, που αξίζει να υποστηριχθεί. Στις λαϊκές αγορές, τις βιολογικές και τις συμβατικές, στα μπακάλικα (παραδοσιακά και πιο σύγχρονα), στα καταστήματα βιολογικών προϊόντων, αρκετά προϊόντα (όπως όσπρια, ρύζι, ξηροί καρποί, φρούτα και λαχανικά) πωλούνται χωρίς τυποποιημένη συσκευασία και μπορούν να μεταφερθούν και σε σκεύη του πελάτη.

iefimerida.gr